11 Natuurlijke oplossingen tegen een Winterdip


Jaarlijks hebben honderdduizenden mensen in Nederland een winterdip, voornamelijk vrouwen. De oorzaak hiervan is veelal gebrek aan daglicht. Een winterdip kan ontzettend vervelend zijn, vooral als de klachten lang aanhouden. In dit artikel geven we je een aantal natuurlijke oplossingen en tips tegen een winterdip of winterdepressie. winterdip natuurlijke tips lichttherapie

Wat is een winterdip?

Door gebrek aan daglicht kan onze biologische klok ontregelt raken. Ook wordt in de winter meer melatonine aangemaakt in je lichaam, waardoor je de hele dag een slaperig gevoel kunt ervaren. Meestal noemen we deze klachten een ‘winterdip’ of ‘winterblues’. Bij sommige mensen zijn deze klachten echter zo heftig en van lange duur dat we het een winterdepressie noemen. Mensen met een winterdip of winterdepressie ervaren de volgende klachten:
  • Extreme vermoeidheid
  • Verschuiving van dag-/nacht ritme
  • Prikkelbaarheid
  • Slechte concentratie
  • Somberheid
  • Weinig kunnen genieten
  • Minder behoefte aan sociale contacten
  • Toename van eetlust
  • Toename van gewicht
  • Gevoel hebben uit balans te zijn. (bron)

Wat kun jij doen tegen een winterdip?

Onthoud altijd dat je er niet alleen voor staat. Er zijn veel dingen die je zelf kunt doen tegen een winterdip.

Veel licht in huis

In de winter heb je dus een tekort aan daglicht. Door dit probleem aan te pakken pak je ook de winterdip aan. Zorg er dus voor dat je zoveel mogelijk licht in huis hebt. Doe ’s ochtends direct alle gordijnen en ontbijt lekker voor het raam. Ook een Phillips Wake Up light kan in de winter een fijne manier zijn om wakker te worden. Hoewel warm licht in je lampen ’s avonds gezelliger is, zorgt wit licht voor een meer ‘wakker’ gevoel. Heb je dus veel warm licht in huis? Vervang ze eens voor wit licht. Een optie die lang niet voor iedereen weggelegd is, is een serre laten bouwen. We willen het toch even benoemen want in een serre wordt je blootgesteld aan veel daglicht, terwijl je toch lekker binnen zit. Dus als je elk jaar ontzettend last hebt van een winterdip of winterdepressie en je hebt een koophuis en een ruim budget, dan kan dit een mooie oplossing zijn.

’s ochtends wandelen of fietsen

Door ’s ochtends vroeg te wandelen of te fietsen wordt je blootgesteld aan ‘blauw licht’ die ervoor zorgt dat je je energieker voelt. Ook beweging helpt om je fitter en beter te voelen. Woon je dichtbij je werk? Kies er dan voor om voortaan naar je werk te lopen of te fietsen. Of wandel of fiets ’s ochtends een lekker blokje om. Zo begin je fit aan je dag.

Lichttherapie – onze persoonlijke ervaring

Soms is een blokje om of meer licht in huis simpelweg niet voldoende om de dip aan te pakken. Je kunt dan kiezen voor lichttherapie. Zelf zijn we hier heel enthousiast over. Bij lichttherapie schaf je een daglichtlamp aan, die meestal de vorm heeft van een Ipad. Het geeft fel, wit licht af die overeen komt met daglicht. Je kunt ’s ochtends een tijdje voor de lamp gaan zitten, of de lamp tijdens het ontbijten naast je neerzetten. Zelf werk ik met mijn laptop vanuit huis en zet ik de daglicht lamp tijdens het werken naast me neer. Het is in het begin even wennen, zo’n felle lamp naast je. Maar ik merk echt een groot verschil. Het slaperige gevoel dat je hebt op een donkere, grauwe dag verdwijnt. Ik ervaar veel meer energie gedurende de dag. Ik zet de lamp ’s ochtends een tijdje aan en ’s middags net na de lunch nog even.  Zelf heb ik de daglichtlamp van Beactiff gekocht. Deze had heel veel positieve reviews en ik ben er zelf ook heel positief over. Ik zet ‘m wel altijd op de iets minder felle stand, dat vind ik fijner tijdens het werken. Een klein minpuntje, de lamp heeft alleen een USB aansluiting (tenminste, op het moment dat ik hem kocht). Ik heb daar een speciale stekker voor zodat ik ‘m alsnog kan gebruiken in het contact. winterdip kerst opruimen tips

Ruim je huis op, verander het interieur

Door je huis op te ruimen of je interieur te veranderen kun je je (tijdelijk) gelukkiger gaan voelen. Onderzoek toont aan dat kerstversiering ons gelukkig maakt. (bron) Geen wonder dat sommige mensen hier zo vroeg mee beginnen! Doe dus lekker mee met de kerstgekte en versier je huis zo mooi mogelijk. Na oud en nieuw kun je het huis lekker opruimen voor een frisse start en een nieuw jaar. En in maart of april bouw je het interieur weer om tot een vrolijk lente thema. Zo blijven we lekker bezig! Ik voel mezelf altijd ontzettend goed als ik het hele huis heb opgeruimd. Hoewel ik er lang niet altijd zin in heb hoor. Wat bij mij ook helpt is om ALLES wat je moet doen (zelfs de minuscule dingetjes) op te schrijven en er gedurende de dag een vinkje bij te zetten. Dit geeft je een supergoed gevoel. Het gevoel dat je je leven onder controle hebt en alles aankunt. Door ook de kleine en makkelijke dingetjes op te schrijven kun je meer en vaker vinkjes zetten, wat psychologisch een goed gevoel geeft en je stimuleert om nog meer te doen.

Vitamine D

Daglicht geeft ons vitamine D. In de winter hebben veel mensen in Noord-Europese landen dan ook een tekort aan vitamine D. Door voeding met vitamine D te eten kunnen we dit tekort aanvullen. Vitamine D zit bijvoorbeeld in zalm, tonijn, makreel, haring, eieren, halvarine, margarine, roomboter en halfvolle melk. Je kunt er ook voor kiezen om een vitamine D supplement toe te voegen aan je dieet.

Eet gezond

Naast het eten van producten die rijk zijn aan vitamine D is het ook belangrijk om goed en gezond te eten. Zorg ervoor dat je lichaam voldoende brandstof krijgt en genoeg vitamines en mineralen. Je kunt in de winter ook vitamine supplementen slikken, bijvoorbeeld wanneer de R weer in de maand zit. Blijf uit de buurt van Fast food, producten met veel suiker en alcohol. Onderzoek geeft aan dat deze producten de kans op een depressie zelfs vergroten. (bron)

Blijf in beweging

Van beweging krijgen we energie. Hoewel we dat weten zijn we in de winter geneigd minder te bewegen. We zitten veel liever lekker binnen, onder ons dekentje, voor de tv. Toch is het belangrijk genoeg te blijven bewegen, vooral als we een winterdip ervaren. Trommel je vrienden op en ga lekker wandelen met elkaar. Of pak de fiets wanneer je een paar boodschappen moet doen. Maak een iets grotere wandeling met je hond. Er zijn genoeg mogelijkheden om net iets meer beweging te krijgen.

Spreek veel met vrienden af

Hoewel je tijdens een winterdip minder behoefte hebt aan sociale contacten en je jezelf het liefste opsluit met Netflix, chocolademelk en een dekentje, is het belangrijk toch de deur uit te gaan en met vrienden af te spreken. Het is voor mensen heel belangrijk om connectie met elkaar te voelen. In prehistorische tijden was dit zelfs het allerbelangrijkst want zonder een groep mensen om je heen kon je het niet overleven. Deze behoefte hebben we nog steeds, al denken we soms dat connectie via Whatsapp of Facebook hetzelfde effect heeft. In praktijk hebben we echt behoefte aan real-life gesprekken. Heb je niet zoveel vrienden of familie? Een praatje met iemand in de supermarkt of in de trein heeft al veel effect. Zelf merk ik dat ik in de winter ook minder behoefte heb aan sociale contacten. Feestjes en verjaardagen kan ik dan erg tegenop zien. Toch merk ik dat ik heel veel energie krijg na bijvoorbeeld een gezellige ‘wijn date’ met een goeie vriendin. Het lijkt me vooral goed om af te spreken met de mensen waar je echt oprecht energie van krijgt en bij wie je volledig jezelf kunt zijn.

Dankbaarheid

Zeer succesvolle en rijke personen zoals Tony Robbins en Oprah Winfrey passen deze methode dagelijks toe in hun leven. Zij beoefenen elke dag dankbaarheid. Zo heeft Tony Robbins aangegeven dat hij elke dag de volgende routine volgt, die ontzettend simpel maar zeer effectief is:
  • 3 minuten lang dankbaarheid voelen voor drie verschillende dingen in je leven.
  • 3 minuten lang bidden (ben je niet gelovig, denk dan drie minuten na over je intenties voor je leven, familie, werk etc.)
  • 3 minuten lang nadenken over de doelen van die dag
Ik heb deze methode zelf geprobeerd en hoewel het me niet lukt om me er elke dag aan te houden moet ik zeggen dat dit mij wel erg goed doet. winterdip tips lichttherapie

Meditatie

Meditatie is niet voor iedereen weggelegd, maar kan zeker helpen meer controle te krijgen over (negatieve) gedachten. Weet je niet goed hoe je moet beginnen met meditatie? Volg dan een geleide meditatie, waarbij een rustige stem je verteld wat je moet doen. Luz van Commit Happiness heeft een hele lijst aan geleide meditaties voor verschillende doeleinden op haar YouTube kanaal. Is meditatie niks voor jou? Het gaat erom dat je even je gedachten loslaat. Je kunt meditatie dus ook vervangen voor iets dat wel voor jou werkt, zoals een lekker warm bad of een uurtje intensief sporten.

Zonvakantie

Wij kunnen natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar een zonvakantie kan wonderen doen. Niet voor niets overwinteren een heleboel Nederlanders in meer zonnige landen zoals Spanje of Zuid-Frankrijk. Een zonvakantie in de winter kan echt een verademing zijn. Niet alleen de vakantie zelf, maar ook de voorpret en het feit dat er iets leuks in het vooruitzicht ligt.

Zoek hulp

Soms houdt een winterdip lang aan, of zijn de klachten ontzettend intens. Als bovenstaande tips niet helpen en je depressie houdt aan, schaam je er dan niet voor om hulp te zoeken. Wellicht heb je geen winterdepressie maar is er meer aan de hand. Of wellicht blijft je depressie ook in de lente aanhouden. Een dokter kan je de juiste therapie of medicijnen voorschrijven, of je doorverwijzen naar POH-GGZ, de praktijk ondersteunende huisarts die jou meer handvatten kan geven.

Conclusie

Een winterdip is ontzettend vervelend en kan je lichaam behoorlijk in de war maken. Door onder andere veel te bewegen, gezond te eten en voldoende vitamine D en daglicht binnen te krijgen kun je een winterdip verminderen. Houdt de dip aan of wordt deze ondragelijk, zoek dan professionele hulp.

Recent Content

WIN Etherische oliën en andere prijzen!

Wij verloten elke maand leuke prijzen onder iedereen die ingeschreven staat voor onze mailinglijst.