14 Marie Kondo Opruim Tips (Konmari)


marie kondo opruim tips kleding konmari

Velen van jullie kennen Marie Kondo vast van haar populaire Netflix serie ‘Tidying up with Marie Kondo’. Marie is een Japanse opruim goeroe die werkt volgens een unieke manier van opruimen, de Konmari methode.

In deze methode ruim je jouw huis niet per ruimte op, maar sta je eerst even stil bij jouw visie voor het leven. Daarna ruim je het huis per categorie op. Hierdoor ontstaat een opgeruimd leven en meer rust in je hoofd. In dit artikel geven we je tips hoe ook jij jouw huis op deze manier kunt opruimen en spreken we Merel van Rodijnen, gecertificeerd Konmarie coach.

Jouw visie

Deze stap willen veel mensen overslaan omdat ze het zweverig of onnodig vinden. Maar toch is het heel belangrijk om eerst even rustig stil te staan en een duidelijke visie voor jouw leven te maken. Waarom? Dit maakt het opruimen makkelijker omdat je jezelf kunt afvragen of een bepaald item nog in jouw ‘visie’ past. Ook helpt het je gemotiveerd te houden als je halverwege het opruimen spuugzat wordt. Je kunt dan terugvallen op het eind doel, je visie.

Per categorie

Wat de Konmarie methode zo uniek maakt is dat je opruimt per categorie en een specifieke volgorde aanhoudt. Al je spullen zijn op te delen in de volgende categorieën:

  1. Kleding
  2. Boeken
  3. Papieren
  4. Komono (allerlei)
  5. Sentimenteel

Konmari coach Merel van Rodijnen: . “Je begint makkelijk en gaat naar steeds moeilijker. Foto’s zijn natuurlijk heel moeilijk om op te ruimen. Aan het eind van de dag zit je met je foto’s in je Spice Girls shirt liedjes mee te zingen. Maar er is verder niets opgeruimd. Daarom begin je bij kleding, zodat je jezelf traint keuzes te maken.”

Respecteer spullen

In de Konmari methode is het erg belangrijk dat je respect hebt voor je spullen en je huis. Zo voert Marie een welkom ritueel uit in elk huis dat zij betreedt om zichzelf voor te stellen en aan te geven dat ze goede intenties heeft.

Marie vindt het erg belangrijk dat je producten, net als mensen, bedankt en niet zomaar weg knikkert. Je bedankt je spullen dat ze zo goed voor je hebben gezorgd. “Ook is dit een manier om een relatie goed af te sluiten. Zo kun je een item makkelijker wegdoen zonder schuldgevoel.” Aldus Marie Kondo.

Maak er één grote stapel van

Pak alle items die je hebt in een bepaalde categorie. Dus ben je bezig met de kleding? Haal je kasten leeg (ja, ook de zolder) en leg alles op een stapel op bed. Waarom? Zo wordt je heel direct geconfronteerd met de hoeveelheid spullen die je hebt.

Je ziet dat veel mensen in de serie schrikken hoeveel spullen ze hebben en het zelfs gênant vinden. Door deze realisatie kun je waarschijnlijk van meer spullen afscheid nemen.

Does it spark joy?

Dit is iets wat Marie Kondo mensen vraagt als zij een kledingstuk of ander item vastpakken. ‘Does it spark joy?’ Dus grof vertaald ‘maakt het je blij?’.

Als een item je een goed gevoel geeft dan houdt je het product. Is dit niet zo? Dan bedank je het item en geef je het weg of doneer je het.

Heb je een jurkje die eigenlijk al jaren niet meer past? Realiseer je dat telkens als je naar het jurkje kijkt, je een vervelend gevoel krijgt zoals teleurstelling. Thank you, next!

Vind je ‘voelen’ nog lastig?

Vind je het lastig om een ‘blij gevoel’ te voelen bij een product? Zoek dan eerst je top 5 kledingstukken. Deze weet je vast direct te vinden. Probeer te identificeren wat je voelt als je deze items vasthoudt en vergelijk dat met de andere items. Vind je het nog steeds lastig? Geef je kledingstukken dan een cijfer. Krijgt een kledingstuk een onvoldoende? Dan bedankt je het en geef je het weg.

Wees niet te hard voor jezelf

Geef jezelf rustig de tijd om alles op te ruimen. Zie het niet als grote, lastige taak maar probeer het op te delen in kleine taken die te overzien zijn. Zo houdt je het luchtig en leuk.

Zie je er tegenop al je kleding in één keer uit te zoeken en op te ruimen? Of heb je weinig tijd? Start dan alleen met de jurkjes of tops. En pak zo elke keer een categorie.

Maak de keuze echt zelf

Het is belangrijk om het opruimen in je eentje te doen. Dus doet je partner mee? Laat hem of haar zijn spullen in een aparte kamer uitzoeken. Het gaat erom dat jij voor jezelf een keuze maakt en heel duidelijk voelt of jij blij wordt van iets.

Dit geldt ook voor je moeder, zus of vrienden. Zij hebben een andere mening en vinden misschien een bepaald jurkje jou heel leuk staan, waar jij jezelf totaal niet prettig in voelt.

konmari marie kondo opruimen

Geef alles een plekje

Maak voor alle spullen een plekje zodat je ten alle tijden weet waar alles ligt. Zo raak je het overzicht ook niet opnieuw kwijt.

Heb je toch veel prutjes die je niet weg wilt doen? Bijvoorbeeld kerst- of paasspullen? Tekeningen en schriftjes van de kids? Richt een hoekje in de garage of zolder in en koop een aantal doorzichtige kratten. Verdeel de spulletjes per categorie over de kratten. Zo houdt je alles netjes bij elkaar en kun je te allen tijde zien wat er in het kratje zit.

Respecteer geld

De Konmari methode toont veel respect voor spullen, zo ook voor geld. Laat geen losse munten, briefjes of bankpassen slingeren maar stop ze netjes in je portemonnee. Misschien kom je er dan achter dat je meer geld in huis hebt dan je denkt.  

Ruim je handtas regelmatig uit

Sommige mensen hebben een hele nette handtas met alleen de hoognodige spullen. Anderen hebben zo’n rommelige handtas dat ze er continu alles in kwijtraken. Marie Kondo geeft als tip om je handtas dagelijks uit te ruimen en spulletjes terug te zetten op hun plek. Dagelijks is natuurlijk erg vaak, maar misschien is het einde van de werkweek wel fijn. Zo kun je elke week fris beginnen!

Zet alles terug op z’n plek

Dit is voor velen, ook voor mij, het moeilijkste gedeelte. Je knippert met je ogen en de tafel ligt alweer vol met sleutels, brieven en andere prutjes.

Door alles een plek te geven houdt je het al overzichtelijker. Maar het is en blijft belangrijk om spullen na gebruik direct terug op hun plek te leggen. Zo weet je altijd waar de spullen zijn en houdt je het huis netjes en opgeruimd. En daardoor rustig.  

Je huis netjes houden met kids

Allemaal leuk en aardig, die opruim methode. Maar met kinderen in huis is dat toch niet vol te houden?

Zoals we hierboven al aangaven, wees niet te hard voor jezelf. Uiteindelijk zijn je kinderen en ervaringen opdoen met je kinderen belangrijker dan een perfect opgeruimd huis, toch?

Ruim liever aan het eind van de dag even een kwartiertje op, dan dat je elke tien minuten achter je kind aan opruimt. Daar wordt niemand vrolijk van. En als jij moppert tijdens het opruimen is dat niet alleen ongezellig, maar leer je jouw kind onbewust aan dat opruimen stom en lastig is.

Kinderen leren opruimen

Begin zo vroeg mogelijk met de les dat spelen en opruimen onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Nadat je gespeelt hebt moet je het opruimen. Probeer zelf altijd op te ruimen met een positieve instelling, alsof het onderdeel van het dagelijks huishouden is. Dit nemen kinderen van je over.

Je kunt er ook een leuk spelletje van maken. Maak bijvoorbeeld een leuk huis of leuke kist waar alle knuffels en poppen in moeten. Of een garage voor de speelgoed autootjes. Aan het eind van de dag moeten de poppen terug naar huis en de autootjes terug naar de garage. Dit maakt opruimen een leuk spelletje.

Hieronder onze podcast met Konmari coach Merel. Ze legt ons uit waarom en hoe ze Konmari coach is geworden en wat deze manier van leven haar gebracht heeft.

Recent Content

WIN Rituals producten, etherische oliën en andere prijzen!

Wij verloten elke maand leuke prijzen onder iedereen die ingeschreven staat voor onze mailinglijst.