18 Tips bij Overgangsklachten


tips vrouw overgangsklachten

Tijdens de menopauze proberen je hormonen een nieuwe balans te vinden. Deze periode houdt vaak enkele jaren aan. De ene vrouw vliegt er makkelijk doorheen, terwijl de ander ontzettend veel klachten ervaart.

In dit artikel deel ik tips met je, om wat soepeler door deze tijd te komen.

  1. Minder cafeïne
  2. Minder alcohol
  3. Koele slaapkamer
  4. Draag laagjes
  5. Eet sojaproducten
  6. Beweeg meer
  7. Stop met roken
  8. Eet groente en fruit
  9. Drink veel water
  10. Eet voldoende vezels
  11. Teunisbloemolie
  12. Slik vitamine D
  13. Hormoontherapie
  14. Minder suiker
  15. Eet regelmatig
  16. Draagbare ventilator
  17. Acupunctuur
  18. Wees lief voor jezelf

Minder cafeïne

Uit een onderzoek met 1806 vrouwen van de Mayo Clinic (2005-2011) is gebleken dat cafeïne nachtelijk zweten en opvliegers verergeren. (bron)

Er zijn echter ook onderzoeken die suggereren dat cafeïne bij sommige vrouwen de opvliegers juist verminderen. Test dus uit of cafeïne voor jou een trigger is, of juist niet. Laat de koffie eens twee weken staan en kijk hoe je je voelt.

Minder alcohol

Alcohol kan voor vrouwen een trigger zijn voor menopauzeklachten. Het is dus verstandig je alcoholgebruik te matigen.

Niet alleen dat, veelvuldig gebruik van alcohol tijdens de menopauze wordt geassocieerd met verhoogd risico op ziektes als kanker, hartproblemen, lever ziektes en diabetes veroorzaken. (bron)

Koele slaapkamer

Zorg voor een fijne, koele slaapkamer, waarbij je de temperatuur kunt reguleren. Zowel in bed als in de kamer zelf. Zorg voor een goede doorluchting.  

Kies bijvoorbeeld voor een gel matras, deze zorgt ervoor dat je koel blijft ’s nachts. Kies voor ademende, koele materialen zoals katoen en bamboe. Vermijdt bij voorkeur synthetische stoffen.

Draag laagjes

Draag ten alle tijden laagjes. Bijvoorbeeld een topje, blouse en vestje. Eventueel een shawl en jasje. Zo kun je makkelijk van outfit wisselen, zodat dat het ongemakkelijk wordt.

Shawl af, jasje uit, vestje uit, mouwen omhoog. Pfff… En even later: mouwen omlaag, vestje aan, jasje aan, shawl om. Je blijft bezig, maar het is wel een snelle oplossing.

Eet sojaproducten

Eet of drink sojaproducten zoals sojamelk, sojabonen, tofu of tempeh. Dit klinkt misschien heel random, maar soja bevat isoflavonen. Deze stoffen lijken op oestrogeen.

Een onderzoek suggereert dat 6 weken lang, dagelijks 54 mg isoflavonen de opvliegers met ruim 20 procent verminderd. (bron)

beweging tijdens overgang

Beweeg meer

Een Amerikaans onderzoek met 92 vrouwen tussen de 40 en 59 testte het effect van beweging op menopauzeklachten. De vrouwen werden 14 dagen gevolgd. Het bleek dat beweging een positief effect had op de opvliegers, dit effect hield 24 uur aan.

Bij vrouwen met overgewicht was het effect overigens minder groot, dan bij vrouwen met gezond gewicht. (bron)

Hoeveel beweging deze groep dagelijks had is niet bekend. De hartstichting raadt aan om minstens 2,5 uur per week aan matig intensieve beweging te doen, verspreid over de week. Denk aan stevig wandelen, fietsen, zwemmen of sporten.

Stop met roken

Dat roken slecht voor je is, weet natuurlijk iedereen. Maar wist je dat het ook invloed heeft op je overgangsklachten en de overgang en vruchtbaarheid in het algemeen?

Vrouwen die meer dan 100 sigaretten in hun leven hebben gerookt, hebben voor 14 procent meer kans op onvruchtbaarheid. En zelfs voor 26 procent kans om eerder in de overgang te gaan. (bron)

De oorzaak? De stoffen in tabak lijken de circulerende oestrogeen te verlagen. Hierdoor ervaren veel rokers ook meer menopauzeklachten zoals opvliegers, stemmingswisselingen, huidproblemen, angstgevoelens en slaapproblemen.

Eet groente en fruit

In bijna alle groente en fruit zit fyto-oestrogeen. Deze stof is een goede aanvulling op ons eigen vrouwelijke oestrogeen hormonen.

Je kunt fyto-oestrogeen opdelen in drie groepen: isoflavonen, coumestanen en lignanen. Deze stoffen vind je in producten als soja, peulvruchten, waterkers, koolsoorten, asperges, granen, linzen en lijnzaad.

Er zijn overigens ook supplementen te koop met fyto-oestrogeen. Doktoren en gynaecologen waarschuwen hiervoor. Deze supplementen worden veelal vervaardigd uit rode klaver, zilverkaars, soja, hop en fenegriek.

Mensen vermelden het nemen van deze supplementen vaak niet aan hun arts, terwijl ze wel impact hebben op hun lichaam. De werking van deze stoffen is niet goed onderzocht, waardoor de veiligheid nooit is nagegaan.

Het Bijwerkingencentrum Lareb, het Nederlandse meld- en kenniscentrum voor bijwerkingen van geneesmiddelen, heeft in 2019 51 meldingen binnengekregen van bijwerkingen van deze voedingssupplementen. Onder andere voor leverklachten. (bron)

Drink veel water

Voldoende water drinken is altijd goed voor je. Het zorgt ervoor dat gifstoffen uit je lichaam verdwijnen. Te weinig water drinken kan dehydratatie veroorzaken, die op zijn beurt klachten veroorzaakt en/of verergerd.

Dehydratatie kan klachten veroorzaken en menopauzeklachten verergeren, waaronder stemmingswisselingen, huidproblemen, gewrichtspijn, hoofdpijn, vermoeidheid, hartkloppingen en blaasontstekingen.  

Start je dag met een glas water. Zorg ervoor dat je een kannetje water of flesje water bij je hebt staan tijdens je werk. Dan vergeten veel mensen namelijk nog weleens te drinken.

Mijn tip: Ik stop om 20:00 met drinken. Dit voorkomt dat ik de hele nacht naar de wc moet.

voeding water overgangsklachten

Eet voldoende vezels

Heb je tijdens de overgang last van constipatie? Zorg ervoor dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Vezels zitten in volkorengraan producten, peulvruchten, groente, fruit en noten.

Zorg er daarnaast voor dat je er voldoende water bij drinkt. De combi van water en vezels zorgt voor een goede stoelgang.

Teunisbloemolie

Er wordt gesuggereerd dat teunisbloemolie de menopauzeklachten kan verminderen. Veel vrouwen gebruiken teunisbloemolie als natuurlijk middel tijdens de overgang.

De werking ervan kan echter niet wetenschappelijk bewezen worden. Wel is uit een onderzoek gebleken dat vrouwen minder intense opvliegers hebben door gebruik van teunisbloemolie. (bron)

Vrouwen op vele fora en vele vrouwelijke bloggers zijn echter laaiend enthousiast over de werking van teunisbloemolie bij overgangsklachten. Zeker het proberen waard dus!

Bekijk de teunisbloemolie supplementen van Healthy Vitamins

Slik vitamine D

In de overgang, en na de overgang, maakt je lichaam minder vitamine D aan. Het voedingscentrum raadt vrouwen tussen de 50 en 69 aan om standaard een supplement van 10 mcg vitamine D te slikken.

Vitamine D zorgt ervoor dat calcium en fosfor goed worden opgenomen in het lichaam. Het zorgt voor sterke botten en tanden en is nodig om botontkalking zoveel mogelijk te beperken. Het versterkt de spieren en het immuunsysteem. Daarnaast kan een tekort aan vitamine D ook zorgen voor stemmingswisselingen en somberheid.

Shop hier Bio Vitamine D3 van Pharma Nord.

Hormoontherapie

Als je veel last hebt van de overgang, kun je kiezen voor hormoontherapie. Hierbij wordt het tekort aan oestrogeen aangevuld door middel van supplementen, gel, spray, pleisters of crèmes. Voor bepaalde klachten kan een schema van oestrogeen en progesteron geprobeerd worden.

Hormoontherapie kan echter ook bijwerkingen hebben. Deze kunnen per vrouw verschillen. Denk aan vocht vasthouden, pijnlijke borsten, misselijkheid en hoofdpijn.

Ook stijgt de kans op trombose van 0,1 procent naar 0,2 procent. Na vijf jaar gaat het risico om borstkanker te ontwikkelen elk jaar met ongeveer 0,1 procent omhoog. (bron)

Minder suiker

Tijdens de overgang wordt je oestrogeengehalte lager, dit veroorzaakt de overgangsklachten. Het eten van suiker zorgt voor schommelingen in het oestrogeengehalte, waardoor de klachten versterkt kunnen worden.

Ook zorgt suiker ervoor dat calcium minder goed opgenomen wordt door het lichaam. Tijdens het verouderingsproces neemt de botdichtheid van de botten af waardoor ze kwetsbaarder worden. Calcium is tijdens de overgang van belang, omdat het zorgt voor sterke botten.

Eet regelmatig

Tijdens de overgang wordt de stofwisseling trager. Door onregelmatig te eten vertraag je je stofwisseling nog meer. Hierdoor kun je flink aankomen tijdens de overgang.

Een valkuil is dat vrouwen die aankomen tijdens de menopauze nog minder gaan eten, of maaltijden overslaan. Hierdoor maak je het dus alleen maar erger. Eet dus liever gezond, dan dat je weinig eet of maaltijden overslaat.

Draagbare ventilator

Dit is een tip die ik je persoonlijk kan aanraden. Veel vrouwen zitten tijden een opvlieger te waaien met een tijdschrift of ander hulpmiddel. Maar hiermee maak je jezelf alleen maar drukker.

Zelf heb ik ooit een handventilator gekocht voor een paar euro bij de Blokker. Heerlijk, dat kan ik iedereen aanraden.

Tip: deze leuke, roze handventilator. 

Acupunctuur

Veel vrouwen geven aan baadt te hebben bij acupunctuur. Er zijn onderzoeken die suggereren dat acupunctuur een positieve werking heeft bij overgangsklachten, maar er is meer onderzoek nodig om dit daadwerkelijk te kunnen bevestigen.

Maar als je veel last hebt van overgangsklachten, dan zou je dit altijd kunnen proberen. Praktijken geven aan dat hun klanten minder last hebben van opvliegers en nachtzweten. Dat ze hierdoor beter slapen, energieker zijn en minder stress ervaren.

Wees lief voor jezelf

Deze tip ligt erg voor de hand. Maar veel vrouwen zijn in strijd tegen de overgang. Ze willen niet beperkt worden. Ze willen door, door, door. Ik ken het.

Maar wees lief voor jezelf. Verzet je niet tegen de opvliegers. Weet dat je lang niet de enige bent. Praat erover met vriendinnen. Neem tijd en rust voor jezelf. Maak een heerlijke avondwandeling. Kook lekker voor jezelf. Zorg voor minder stress. En accepteer dat het soms even niet anders is.

Dit waren alle tips voor het verminderen van overgangsklachten op een natuurlijke manier. We hebben allemaal last van de overgang, maar dat maakt het soms niet minder vervelend. Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Recent Posts