21 Tips tegen eenzaamheid


tips tegen eenzaamheid

Eenzaamheid is wereldwijd een groot probleem. Het wordt ook wel de epidemie van deze tijd genoemd. Het speelt zich niet af onder één doelgroep, maar het raakt zowel jongeren, als volwassenen en ouderen. Als jij je eenzaam voelt, kan dat heel veel met je doen. Het kan je meesleuren in een hele diepe put.

Er zijn ook momenten in je leven waarop jij je een tijdje eenzaam kunt voelen. Bijvoorbeeld wanneer je veel thuis werkt, of wanneer je dagenlang alleen met je baby’tje thuis zit. Of misschien ben je ziek en lig je dagenlang op bed.

Wat de reden ook is, of je nou jong of oud bent, of het nou tijdelijk of een lange tijd speelt: Je wilt iets tegen eenzaamheid doen.  In dit artikel geef ik 21 tips tegen eenzaamheid.

De tips zijn gebaseerd op advies van therapeuten, maar ook uit eigen ervaring. Ik werk zelf al ruime tijd vanuit huis, wat soms best wat eenzaamheid met zich meebrengt. Ik heb dus al een aantal dingen geprobeerd en die deel ik graag met je.

21 tips tegen eenzaamheid

  1. Je bent niet alleen in je gevoel
  2. Begin met een klein praatje
  3. Volg een cursus
  4. Zoek een hobby
  5. Heb je de juiste vrienden?
  6. Leer het jezelf aan
  7. Werk aan je relatie
  8. Vind je herkomst
  9. Luister écht naar jezelf en je lichaam
  10. Graaf in je verleden
  11. Zoek een online community
  12. Leer een nieuwe vaardigheid
  13. Verdiep je in religie
  14. Bekijk je gedrag op social media
  15. Zorg dat je genoeg slaap krijgt, maar niet teveel
  16. Werk je teveel?
  17. Help een goed doel
  18. Neem een huisdier

Tips bij eenzaamheid door thuiswerken

19. Luister radio 

20. Zoek een skype of mastermind groep

21. Zoek een co-working space

Je bent niet alleen

Ten eerste, je bent niet alleen in je eenzaamheid. Uit een recent onderzoek onder 20.000 Amerikanen van 18 jaar en ouder kwamen schrikbarende resultaten. Bijna de helft van de mensen voelt zich regelmatig of altijd eenzaam (46 procent) of buitengesloten (47 procent). (bron)

Misschien helpt het je om te weten dat je dus niet raar bent. En dat je je eenzaam mag voelen. Eenzaamheid is, helaas, heel normaal en veelvoorkomend. Persoonlijk vind ik dit gek genoeg een geruststellende gedachte.

Begin met een klein praatje

Ken je dat oude mannetje dat overal een praatje probeert te maken? Probeer het ook eens! Het is gebleken dat zelfs een kort praatje met een onbekende in de supermarkt, trein of op straat al helpt tegen eenzaamheid.

Vind je dit eng? Probeer dan met oogcontact en vriendelijk glimlachen naar voorbijgangers. Groet iedereen eens vriendelijk. Als je zelf heel open en toegankelijk overkomt beginnen mensen ook sneller een gesprek met jou.

Volg een cursus

Ben je heel onzeker en vind je het moeilijk om vriendschappen te starten of te daten? Zoek dan eens een cursus die jou leert makkelijker met mensen om te gaan.

Dit klinkt misschien als een grote stap, maar het kan heel waardevol zijn en een goede investering in je toekomst. Ik zal een goed voorbeeld noemen. Een succesvolle ondernemer die ik volg op YouTube was vroeger ontzettend onzeker en verlegen. Zijn dates waren altijd van korte duur. Omdat hij zo onzeker was, knapten meisjes snel op hem af. Hij had geen baan en weinig vrienden. Hij koos ervoor om een cursus te doen die zijn ‘people skills’ zouden helpen ontwikkelen. Hij zag door deze cursus in hoe makkelijk het eigenlijk is om contact met mensen (en vrouwen) te maken als je de juiste handvatten hebt en raakte langzaam zijn angst en onzekerheid kwijt. 

Dit zorgde er na verloop van tijd voor dat hij het zelfvertrouwen had om een bedrijf op te starten waarbij hij veel contact had met klanten. Ook kwam hij een hele leuke, knappe dame tegen die viel voor zijn zelfverzekerde persoonlijkheid en ze verloofden zich. Al deze dingen waren hem zonder een cursus waarschijnlijk niet (of veel later in het leven) gelukt.

Nu is jouw doel misschien niet om een bedrijf op te zetten of met een bloedmooie man of vrouw te trouwen, maar een cursus kan jou wel de handvatten en het zelfvertrouwen geven die je nodig hebt om jouw eigen doelen te bereiken. 

Zoek een hobby

Je kunt je ook eenzaam voelen als je thuis zit en je verveelt. Toen ik van mijn hobby mijn werk maakte, kwam er een droom voor mij uit. Maar een rare bijkomstigheid: ik was mijn hobby kwijt. Mijn hobby waar ik al mijn liefde, passie en vrije tijd in stopte was ik kwijt. Hierdoor zat ik ’s avonds vaak dom voor me uit te staren, wat weer leidde tot een eenzaam gevoel.

Een leuke hobby kan dus ontzettend veel goed doen. Het kan (een deel van je) eenzaamheid wegnemen. Een leuke hobby vinden kan in praktijk nog best lastig zijn. Hier vind je een lijst met 100 verschillende hobby’s. Of denk eens na over wat je als kind graag deed.  

Als je nu denkt ‘ja maar ik kan toch geen hutten gaan bouwen?’. Hutten bouwen zou je bijvoorbeeld om kunnen zetten naar meubels maken. Of interieur styling. Of misschien toch gewoon lekker een boomhut bouwen voor je zoontje, neefje of buurjongetje? 

Probeer eens één of twee nieuwe dingen per maand. En probeer ook gewoon eens iets waarvan je denkt dat het totaal niet bij je past. Zo heb ik een vriendin die hélemaal weg is van wandklimmen (boulderen), iets wat ze nooit van haar leven gedacht zou hebben tot ze het probeerde.

Een nieuwe hobby kan er ook voor zorgen dat je een nieuwe groep mensen tegenkomt met dezelfde interesses als jij. Wie weet houd je er ook nog een leuke vriendschap aan over!

hobby tegen eenzaamheid

Heb je de juiste vrienden?

Het hebben van de verkeerde vrienden kan ook zorgen voor eenzaamheid. Als jouw vrienden niet aansluiten bij jouw authentieke persoonlijkheid, pas jij je onbewust aan in hun bijzijn. Hierdoor wijs je in principe je ware ik af. Dit zorgt ervoor dat je je sneller eenzaam, buitengesloten, onbegrepen of afgewezen voelt. Zelfs als je deze vrienden dagelijks ziet. Het kan je ook veel energie kosten.

Bij de juiste vrienden kun je 100% jezelf zijn. Dit geeft heel veel rust. Het geeft ook minder druk en de ‘fear of missing out’ wordt ook minder. Deze vriendschappen zijn immers oprecht en niet gebaseerd op het feit of je er een keer wel of niet bij bent. Wanneer je helemaal jezelf kunt zijn geeft een vriendschap je ook veel energie en vervult het je.

Leer het jezelf aan

Veel mensen kunnen niet alleen zijn. Ze vluchten zoveel mogelijk naar drukke plekken, vrienden of hun werk. Als je dan op een gegeven moment toch gedwongen thuis komt te zitten door een ziekte of je relatie loopt stuk, dan slaat de eenzaamheid gigantisch hard toe.

Je zult jezelf (opnieuw) moeten aanleren alleen te kunnen zijn. En dat kan even vervelend en ongemakkelijk voelen. Het kan zelfs heel pijnlijk voelen. Probeer niet weg te vluchten in drukte, maar staar jezelf met beide ogen aan in de spiegel. Je kunt dit. Geef jezelf wat liefde door een lekker bad te nemen of een nieuwe hobby op te pakken. Of als het nodig is: aan je problemen te werken, eventueel met behulp van een psycholoog of coach.

Als je nooit alleen bent geweest kan het even duren voordat je jezelf dit aan kunt leren. Iets nieuws wordt gemiddeld pas na 66 dagen ‘gewoon’. (bron)

Werk aan je relatie

Als je je eenzaam voelt terwijl je een vaste relatie hebt, kan het misschien zijn dat jullie connectie niet (meer) diep genoeg is. Of jullie zijn uit elkaar gegroeid. Je voelt minder verbinding, waardoor je zelfs als je ’s avonds samen in bed ligt eenzaamheid voelt. Dit is eng en confronterend.

Probeer erachter te komen waarom je je eenzaam voelt in je relatie. Zijn jullie een beetje langs elkaar heen gaan leven? Of zijn jullie echt uit elkaar gegroeid en weet je dat wel, maar wil je het niet zien?

Als je langs elkaar heen leeft of connectie mist met je partner, probeer hier dan actief een tijd aan te werken. Praat er met elkaar over. Ga samen iets nieuws doen. Ga weer daten. Zoek een therapeut op. Ga samen op vakantie. Lees dit boek van Esther Perel over erotiek en connectie in langdurige relaties. Esther geeft aan dat het soms belangrijk is om een beetje afstand te nemen in een relatie, dit geeft ruimte voor spanning en verlangen.

Vind je herkomst

Een andere reden waardoor mensen hun hele leven een eenzaam en buitengesloten gevoel kunnen hebben, is dat hun herkomst (deels) onbekend is. Bijvoorbeeld omdat ze geadopteerd zijn, of omdat hun vader of moeder op jonge leeftijd uit beeld is geraakt.

Het kan een heel pijnlijk onderwerp zijn en misschien wil je dit liever laten rusten. Maar door jezelf hiermee te confronteren en dit deel van je leven verder te onderzoeken, is er een grote kans dat je dit gevoel aanpakt.

Luister echt naar jezelf en je lichaam

Luister jij wel echt naar jezelf en je lichaam? Als je een belangrijk deel van jezelf negeert of wegstopt, wijs je jezelf in principe af. Dit zorgt voor een chronisch gevoel van eenzaamheid. Jezelf helemaal accepteren zoals je bent en je authentieke zelf zijn leidt tot berusting.

Voorbeeld 1: Je bent van jezelf eigenlijk heel verlegen en introvert. Maar je hebt een hele grote groep vrienden die allemaal heel luidruchtig zijn en van uitgaan houden. Om erbij te horen ga je daarin mee. Terwijl je eigenlijk liever lekker op de bank zit een filmpje te kijken met één of twee goeie vriendinnen.

Voorbeeld 2: Je hebt een baan als accountmanager en je collega’s zijn heel competitief. Er wordt gelet op resultaten en omzet. Je voelt continu druk en ongemak en het kost je bergen met energie. Waarschijnlijk past deze functie helemaal niet bij jouw authentieke persoonlijkheid. Door hiermee door te gaan luister je niet naar jezelf. Dit kan leiden tot een chronisch gevoel van eenzaamheid, of zelfs tot oververmoeidheid of een burn-out.

Graaf in je verleden

Veel van onze gevoelens en emoties hebben onbewust een link met ons verleden, onze kindertijd. Vraag jezelf af wanneer de eerste keer was dat jij je eenzaam voelde, of waar de eenzaamheid vandaan komt.

Voelde jij je vroeger bijvoorbeeld onbegrepen door je ouders, broertjes of zusjes? Dit kan een gevoel van afwijzing en eenzaamheid veroorzaken.

Was je bijvoorbeeld enig kind? En jaloers op vriendjes die wel broertjes en zusjes hadden? Of kom je juist uit een heel groot gezin, waardoor je nooit hebt geleerd om alleen te zijn?

Door de kern van het probleem te vinden, weet je beter hoe je het aan kunt pakken. Als je hier hulp bij nodig hebt kun je altijd een coach of psycholoog inschakelen. Deze hebben soms ook meer inzicht en weten de juiste vragen te stellen.

Zoek een online community

Dit werkte voor mij persoonlijk heel goed toen ik net begon met thuiswerken en het soms wel heel stil voelde. Zoek een onderwerp dat je interesseert en ga op YouTube op zoek naar iemand die hier heel actief filmpjes over plaatst en ook regelmatig live is.

Sommige vloggers zijn bijvoorbeeld elke dinsdagavond live. Iedereen in hun community kan dan aanhaken, vragen stellen en met elkaar praten in de chat. Vaak zie je dat dezelfde personen wekelijks in de chat te vinden zijn, waardoor je elkaar leert kennen.

Leer een nieuwe vaardigheid

Net als een leuke hobby, kan ook het leren van een nieuwe vaardigheid zorgen voor minder eenzaamheid. Het geeft je iets om te doen, een nieuw doel. Als je er plezier in hebt kan het je ook ontzettend veel energie geven.

En als je deze nieuwe vaardigheid leert samen met een groep andere mensen maak je misschien ook wel nieuwe, waardevolle connecties!

Verdiep je in religie

Veel mensen hebben ontzettend veel aan hun religie. Het geeft ze en gevoel van verbondenheid en community. Hoop en liefde. Voel je je eenzaam en spreekt religie je aan? Onderzoek dan eens welk geloof of welke gedachtestroom het beste bij jou past.

Zoek een online community of bezoek kerken of bijeenkomsten in de buurt. Veel religies ontvangen je heel hartelijk en met open armen, wat een nieuwe connectie vormen makkelijker maakt.

Bekijk je gedrag op social media

Uit onderzoek is gebleken dat social media niet per sé een reden voor eenzaamheid hoeft te zijn (bron), iets wat eerder wel gedacht werd.

Je gedrag op social media heeft waarschijnlijk wel invloed op jouw gevoel. Sta gedurende de week eens stil bij jou gedrag op social media en analyseer het. Bekijk jij op social media vooral veel grappige memes en leuke filmpjes? Of bekijk jij foto’s van vrouwen of mannen die mooier, knapper en succesvoller zijn dan jou en voel je je daarna down? Kijk je wat vrienden doen en ben je bang dat je iets mist?

Als je gedrag op social media vooral negatieve emoties opwekt, probeer dan minder online te zijn. Of probeer dit gedrag aan te passen. Zoals we eerder in dit artikel al noemden is gedrag veranderen niet even ‘makkelijk en snel’ te doen. Je moet je gedrag echt één tot twee maand bewust van je gedrag zijn en deze actief veranderen voordat het een gewoonte wordt. Maar je kunt het!

Zorg dat je genoeg slaap krijgt, maar niet teveel

Een interessante nieuwe ontwikkeling, uit onderzoek blijkt dat mensen die de juiste hoeveelheid slaap krijgen zich minder eenzaam voelen. Mensen die te weinig slapen voelen zich iets eenzamer. Maar nog interessanter: mensen die teveel slapen voelen blijken zich het meest eenzaam te voelen.

Waarom dit zo is, is niet bekend. Als ik naar mijzelf kijk, zie ik dat de periodes wanneer ik teveel sliep de periodes waren dat ik bijvoorbeeld tijdelijk zonder werk zat. Je hebt dan geen reden om op tijd uit bed te gaan. Dit leidde bij mij snel tot doelloosheid en dat weer tot eenzaamheid. Het cirkeltje is weer rond. Mijn tip: ben je werkloos of zit je om andere reden thuis, zorg ervoor dat je op tijd uit bed gaat en dat je structuur hebt. En bij voorkeur ook een doel waar je naartoe werkt.    

Werk je teveel?

Onderzoek wijst ook uit dat mensen die precies de uren werken die zij zouden willen zich minder eenzaam voelen. Mensen die graag meer zouden willen werken voelen zich iets vaker eenzaam. Mensen die veel meer werken dan ze zouden willen voelen zich zelfs een stuk vaker eenzaam. (bron)

Vraag jezelf dus af of je teveel werkt. Zo ja? Kun je minder werken? Of kun je het anders inrichten, bijvoorbeeld iets vaker vanuit huis werken? Zo werk je wel even veel uur, maar heb je misschien minder het gevoel dat je teveel werkt. Wees creatief met oplossingen!

Help een goed doel

Je kunt je snel eenzaam voelen als je doelloos bent of bijvoorbeeld werkloos. Sommige mensen hebben ook heel sterk het gevoel te willen helpen of bijdragen.

Een goed doel helpen, of iemand helpen in het algemeen, kan ervoor zorgen dat je weer een doel hebt en dat je je steentje bijdraagt in de maatschappij. Dit alleen al kan ervoor zorgen dat je je minder eenzaam voelt.

Natuurlijk leer je door vrijwilligerswerk ook mensen kennen. Ik heb zelf voor een goed doel gewerkt en ik vind de mensen zo bijzonder, zo open en accepterend.

Een tip die ik je wil meegeven als iemand die ervaring heeft met vrijwilligers bij goede doelen: Zorg ervoor dat je echt zeker weet dat je dit wilt doen, neem het serieus en houd het ook echt een tijdje vol. Niets is vervelender dan rekenen op mensen die ineens niet meer komen opdagen of die er na twee keer mee stoppen. Dat gezegd hebbende: vrijwilligers zijn zo ontzettend waardevol voor goede doelen! 😊  

Neem een huisdier

Mijn hond heeft ervoor gezorgd dat ik in situaties waarin ik me heel eenzaam zou kunnen voelen, geen eenzaamheid voelde. Ze zorgt ervoor dat ik buiten kom en geeft me ontzettend veel knuffels. Ze is altijd blij me te zien en ik twijfel nooit of ze wel van me houdt. Ik kan je een hond dus echt aanraden tegen eenzaamheid.  

Maar denk er eerst héél erg goed over na voor je een huisdier aanschaft. Heb je tijd voor een huisdier of werk je hele dagen? Is jouw levensstijl geschikt voor een huisdier? Met een hond ben je bijvoorbeeld behoorlijk gebonden.

Als je liever geen huisdier wilt kun je er natuurlijk ook voor kiezen om vrijwilliger te worden in een dierenasiel. Of pas bijvoorbeeld één keer per week op de hond van je buren!  

thuiswerken tips eenzaamheid

Luister radio

Een aantal jaar geleden was ik accountmanager en zat ik uren achter elkaar alleen in de auto. Ik vond het heerlijk om de radio aan te doen en de vaste stemmen te horen. Elke middag reed ik samen met Coen en Sander naar huis en lachte hard mee om de grappen die ze maakten.

Omdat ik dagelijks naar ze luisterde wist ik precies waar ze het over hadden als ze een verwijzing maakten naar iets dat eerder die week gebeurd was. Dat gaf me het gevoel van ‘erbij horen’. Beetje triest? Ja. Werkt het? Ja.

Zoek een skype of mastermind groep

Deze tip heeft mij recentelijk goed geholpen. Ik werk vanuit huis als zelfstandig ondernemer en heb dus geen directe collega’s. Ik ben op zoek gegaan naar een ‘mastermind groep’. Dit is een groepje van 4-6 mensen waarmee je wekelijks of maandelijks afspreekt en dingen bespreekt. Zowel successen als strugles.

Het is voor sommige mensen, ook voor mij, even een stapje uit de comfort zone om af te spreken met een groep onbekenden, maar het kan je zo ontzettend veel geven. Ook is het soms even goed zoeken naar de juiste match. Je wilt namelijk wel contact houden met een groepje waarbij je je op je gemakt voelt en met wie je een klik voelt.

Zoek een co-working space

Dit is ook een tip als je je eenzaam voelt omdat je thuiswerkt. Zoek een fijne co-working space waar je wekelijks een vast plekje kunt huren. Zo werk je veelal met dezelfde, bekende gezichten en bouw je op een gegeven moment connecties op.

Als je zelfstandig ondernemer bent is dit ook fijn, omdat je dan veel andere zelfstandig ondernemers tegenkomt waarmee je kunt sparren.  

Nawoord

Hopelijk heb je iets aan deze tips. We voelen ons allemaal weleens eenzaam, maar dat maakt het niet minder vervelend en pijnlijk. Nog een extra tip, kijk eens op de site https://www.friend.nl/

Heb je naast eenzaamheid ook al een tijd last van depressieve gevoelens, zoek dan echt hulp. Dit kan heel makkelijk via de dokter. Vaak hebben zij een ondersteuner in de praktijk die een paar keer heel laagdrempelig met jou kan praten en jou tips kan geven. Of kijk eens op https://www.heyhetisoke.nl/

Recent Content

WIN Rituals producten, etherische oliën en andere prijzen!

Wij verloten elke maand leuke prijzen onder iedereen die ingeschreven staat voor onze mailinglijst.