Hoe word je bewust van je gedachten?


bewust worden van je gedachten

Elke dag heb je ontelbaar veel gedachtes, op zowel bewust als onbewust niveau. Het bewuste niveau is het niveau waar je je bewust van bent. Terwijl alle gedachtes op het niveau onbewuste onbekend voor je zijn en langs je heen gaan. Je denkt dus de hele dag door en vooral deze onbewuste gedachtes hebben een grote invloed op jouw gevoel. Wanneer je last hebt van negatieve gedachten, kun je met een negatievere blik naar het leven gaan kijken. Bijvoorbeeld wanneer je ontevreden bent met je lichaam, ga je dit heel gemakkelijk reflecteren op de overige dingen in je leven en ga je het door een ‘ontevreden bril’ zien.

Negatieve gedachten zijn een vormen een grote belemmeringsfactor. Je zult in een vicieuze cirkel belanden, waardoor je je ‘problemen’ in stand gaat houden. Dit kan uiteindelijk zo ver gaan dat je depressieve gevoelens gaat ontwikkelen, onderdrukking van emoties of het vermijden van situaties

‘’You are not a product of your circumstaces. You are a product of your decisions.’’ – Stephen Covey

Een effectieve behandelvorm in de psychologie is cognitieve gedragstherapie. De focus van deze therapie is om niet-helpende gedachten om te zetten in helpende gedachten. Dus gedachten die je verder gaan helpen en waar je op een positieve manier wat aan hebt.

Een effectieve tool hierbij is het G-schema. Dit schema bestaat uit 5 G’s: gebeurtenis → gedachten → gevoelens → gedrag → gevolg. Met behulp van dit schema kun je zoeken naar de achterliggende betekenis van je gedrag en dit vervolgens bewust veranderen.

Gedrag is nooit spontaan, maar altijd een reactie op een gebeurtenis die heeft plaatsgevonden. Bij deze gebeurtenis zijn ook altijd gedachten en gevoelens betrokken. In onderstaande afbeelding staat het schema uitgewerkt.

g-schema

Je ziet dus dat alles een invloed op elkaar heeft. Je gedachten beïnvloeden je gevoel, je gevoel beïnvloedt je gedrag, je gedrag heeft een invloed op het gevolg en het gevolg heeft een invloed op de gebeurtenis.

Om het wat concreter te maken gaan we kijken naar een voorbeeld. Stel jij bent iemand die graag aan het sporten is. Dan zou onderstaande situatie je bekend voor kunnen komen.

Voorbeeld: Probleem

Gebeurtenis:
Ik heb vrijdag een training uitgevoerd.

Gedachten:
‘’Ze zullen me uitlachen als ze zien hoe laag gewicht ik gebruik. Ze zullen me slap vinden en uitlachen.’’

Gevoel:
‘’Angst, stress, afwijzing, schaamte.’’

Gedrag:
‘’Ik verstop me in een hoekje en voer niet mijn gehele training uit.’’

Gevolg:
‘’Ik loop met een gebogen hoofd naar buiten en baal van mezelf dat ik niet sterker ben.’’

Je bent het nu vast met me eens dat deze manier van denken niet heel positief voor je is. We gaan nu bovenstaande gebeurtenis vervangen door een andere gedachte.

Voorbeeld: Alternatief

Gebeurtenis:
Ik heb vrijdag een training uitgevoerd.

Gedachten:
‘’Niemand zal me slap vinden en lachen. Iedereen is ooit ergens begonnen en de gym is voor iedereen.’’

Gevoel:
‘’Acceptie, trots, plezier.’’

Gedrag:
‘’Ik claim mijn plek in de gym en voer zelfverzekerd mijn oefeningen uit.’’

Gevolg:
‘’Ik heb een goede training gehad en loop met opgeheven hoofd naar buiten.’’

Zie je het verschil in gevoel, gedrag en uiteindelijk het gevolg van de gebeurtenis? Dit is het doel van het schema. Om je inzicht te geven in je eigen gedachten en het vervolgens op een positieve manier omdraaien. Het G-schema wat hierboven staat uitgewerkt kun je uiteraard gebruiken voor elke situatie en/of gebeurtenis in je leven. 

Ik wil je graag een tip meegeven. Het is mega waardevol om zelf zo’n schema in te vullen om te kijken wat je reactie patroon is. Ik daag je uit om onderstaande opdracht te maken. Heb je hulp nodig of wil je je schema laten checken? Neem dan gerust contact met mij op.

‘’ Jij hebt de autoriteit en jij bent verantwoordelijk voor je eigen acties.’’

Opdracht

Pak pen en papier en ga aan de slag om een recente gebeurtenis te analyseren. Hiermee word je je bewust van je eigen gedachtes, gevoelens en gedragingen. Dit is heel waardevol, omdat je op deze manier bewustzijn creëert.

Met dit bewustzijn kun je vervolgens bij jezelf nagaan of de gedachten die je hebt werkelijkheid zijn. Ook kun je ze bewust veranderen, en verander je dus ook gevoel bij de gebeurtenis maar ook je gedrag en het gevolg hierop. Het doel hiervan is om je inzicht te geven in je eigen gedachtepatroon en om je te laten ervaren dat je zelf kiest welke gedachten je wilt hebben. Tuurlijk, je kunt niet al je gedachten sturen, maar je hebt nog altijd zelf de verantwoordelijk of je je gedachten voor waarheid aanneemt en wat je met je gedachten doet.

Ik ben Liset en ik ben psycholoog, mindset coach en eigenaar van Mind Life Coaching. Mijn missie is om jou te laten groeien en mentale vrijheid te laten ervaren door je kritische vragen te stellen, zodat je voor jezelf gaat kiezen, je doelen gaat behalen en je je niet langer laat tegenhouden door je eigen gedachten, overtuigingen en verwachtingen vanuit je omgeving.

Door mijn eigen ervaringen en struggles op het gebied van controle, balans, perfectionisme, grenzen stellen en jezelf accepteren ben ik mijn eigen online coaching bedrijf begonnen omdat ik jou dezelfde vrijheid gun!

Website: www.mindlifecoaching.nl

E-mail: coachingmindlife@gmail.com

Instagram: @mindlife.coaching

Liset

Ik ben Liset en ik ben psycholoog, mindset coach en eigenaar van Mind Life Coaching. Mijn missie is om jou te laten groeien en mentale vrijheid te laten ervaren door je kritische vragen te stellen, zodat je voor jezelf gaat kiezen, je doelen gaat behalen en je je niet langer laat tegenhouden door je eigen gedachten, overtuigingen en verwachtingen vanuit je omgeving. Door mijn eigen ervaringen en struggles op het gebied van controle, balans, perfectionisme, grenzen stellen en jezelf accepteren ben ik mijn eigen online coaching bedrijf begonnen omdat ik jou dezelfde vrijheid gun!

Recent Posts