Hoe accepteer je jezelf en stop je met vergelijken?


jezelf vergelijken

Liever oprecht dan perfect! Bijna iedereen is het hier waarschijnlijk wel mee eens. Maar laten we eerlijk zijn, jezelf compleet accepteren zoals je bent is soms makkelijker gezegd dan gedaan. We blijven onszelf vergelijken met anderen en social media maakt dat vandaag de dag nog makkelijker. Die oude schoolvriendin die leuke foto’s post van haar perfecte gezinnetje. De buren, die de keuken zo mooi hebben verbouwd. (waar doen ze het van?)

Maar hoe vergelijk je jezelf nu minder met anderen? En hoe accepteer je nou écht jouw imperfectie? In dit artikel geef ik je wat tips en spreek ik Psycholoog Liset Schuitert over de drang naar perfectie en het constant vergelijken van jezelf.

Hoe stop je met vergelijken?

“Mijn antwoord is ‘gewoon niet doen’, maar ik begrijp dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Ik geloof dat wanneer je helemaal oké bent met jezelf, je je niet vergelijkt met anderen.” Aldus Liset Schuitert, Psycholoog en coach bij Mindlife CoachingOpens in a new tab..

“Wanneer je jezelf helemaal accepteert, kijk je niet eens om naar anderen. Dan ben je hier niet mee bezig in je hoofd. Je geeft een ander niet de ruimte om jouw zelfvertrouwen uit balans te trekken.” Verteld ze, waarna ze dieper ingaat op de oorzaak. “Vergelijken kan twee redenen hebben: of je ziet iets in een ander wat je zelf graag wilt of een ander triggert iets in jou waardoor jij je gaat vergelijken met die persoon.”

Triggers

Zo kun je getriggert worden door een model op Instagram met een super slank en strak lichaam. Als jij jouw hele leven al moeite hebt met je gewicht en vecht tegen de kilootjes, dan zullen dit soort foto’s altijd een reactie bij jou oproepen. Dit kan een vervelend gevoel zijn, maar het kan zich ook uiten in een vervelende reactie naar deze persoon toe.

Het is dus interessant om eens een weekje te kijken welk soort foto’s op social media of ervaringen in het dagelijks leven jou triggeren. Dit kan jou veel leren over de “diepliggende wonden” die je hebt. Schrijf ze allemaal op gedurende de week en kijk of je er een patroon in herkent. Vervolgens kun je hier aan werken, zelf of met een deskundige. Zodat bepaalde situaties of dingen jou uiteindelijk minder raken.

jezelf vergelijken imperfectie accepteren

Jij hebt wat ik niet heb

De tweede oorzaak van vergelijken is dat iemand anders iets heeft dat jij niet hebt en graag zou willen hebben. Dit is dus eigenlijk een beetje jaloezie. Vraag je daadwerkelijk jaloers bent op hetgeen deze persoon heeft, of dat het stiekem om de persoon zelf draait.

Realiseer je sowieso dat iedereen vaak alleen maar de hoogtepunten uit het leven deelt met anderen. Deze persoon zal dus ook genoeg mindere momenten ervaren, net als jij. Maar deze worden gewoon niet gedeeld. Dit doe je zelf immers ook niet snel, toch? Ik deel het in ieder geval niet op social media wanneer ik depri en met een migraine in bed lig omdat het weer die tijd van de maand is.

Als je bij een bepaalde persoon deze afgunst voelt kun je gaan kijken waarom dat zo is. Wat representeert deze persoon? Is het de ex van je partner? Doet deze persoon je aan iemand denken? Doet deze persoon je aan een negatieve eigenschap van jouzelf denken? Het is allemaal mogelijk. Wees hierin heel eerlijk naar jezelf.

Als je je bijvoorbeeld irriteert aan de persoon, omdat het de ex van je partner is kun je daar vervolgens weer dieper op ingaan. Pel die ui maar af! Waarom irriteert deze persoon je zo? Ben je bang dat jouw partner teruggaat naar hem/haar? Zit jullie relatie niet goed? Of liepen beide relaties een beetje in elkaar over waardoor er negatieve gevoelens tegenover deze persoon zijn? Je kunt de ex ook gewoon blokkeren of ontvolgen, maar dan ga je in principe je gevoelens uit de weg. Gevoelens die jou kunnen voorzien van waardevolle informatie.

Ben je niet jaloers op de persoon? Maar op hetgeen die persoon heeft? Zoals een mooi huis of een leuk gezin? Vraag je ook dan weer af waar dat gevoel vandaan komt. Waarom wil je een mooi huis? Wat voor gevoel denk je hieruit te kunnen halen? Vrijheid? Rust? Aanzien?

Natuurlijk is het in bepaalde situaties ook heel begrijpelijk om te vergelijken en jezelf rot te voelen. Bijvoorbeeld wanneer jij al heel lang probeert zwanger te worden en iedereen om je heen krijgt kinderen. Dit is gewoon heel moeilijk en vervelend.

Hoe accepteer je jouw imperfectie?

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Soms gaat het een tijdje goed en dan zie je ineens een nieuwe rimpel. Of het licht in het kleedhokje maakt de putjes in jouw benen wel héél erg zichtbaar. Hoe accepteer je jouw imperfectie?

“Ik vind woorden perfectie en imperfectie overbodig. Deze woorden geven indirect al een vergelijking aan en ik vind juist dat wij dit als mens niet moeten doen.” Zegt Liset. “Ieder mens is uniek, met al je eigenschappen en gedragingen en dit mag je volledig omarmen en accepteren.”

Het komt dus weer neer op dat vergelijken. Dus als jij je vergelijkt voel je je niet goed genoeg. Maar als je je niet goed genoeg voelt, ga je vergelijken. Dit is dus een beetje het kip en ei verhaal.

Kijk dus waar dit gedrag vandaan komt en wat erachter zit. Dan komen we dus weer terug op het pellen van die ui. En ja, dit kost tijd en werk en kan (net als bij het pellen van een echte ui) gepaard gaan met flink wat tranen. Het zal niet snel en makkelijk gaan. Als jij jouw hele leven al strijd tegen de kilo’s, zul je jouw lichaam en gewicht niet van de één op de andere dag accepteren. En dat is niet erg. Wees geduldig en lief tegen jezelf. Ik geloof in ieder geval dat je het kunt!

Pssst Psycholoog Liset heeft ook een aantal artikelen voor ons geschreven. Ben je benieuwd? Ga naar haar artikelen. Opens in a new tab.

Recent Content

WIN Rituals producten, etherische oliën en andere prijzen!

Wij verloten elke maand leuke prijzen onder iedereen die ingeschreven staat voor onze mailinglijst.