Interview met Gelske – Duurzame bedrijfsvoering


duurzame bedrijfsvoering gelske wassink

Elke week spreek ik ondernemers die een duurzaam of bijzonder initiatief of bedrijf hebben. Deze week spreek ik met Gelske Wassink, die Business Consultant is en daarbij bedrijven adviseert hoe zij duurzaamheid in hun bedrijf integreren. Ze legt ons uit wat ze precies doet en geeft ons tips die we zowel privé als zakelijk toe kunnen passen!

Wie is Gelske en hoe is Wassink Business Consultancy ontstaan?

Mijn naam is Gelske Wassink, ik ben 39 jaar, getrouwd en ik heb twee kinderen. Met mijn gezin woon ik in de Achterhoek. Ik heb ruim 15 jaar in de zorg gewerkt en op een gegeven moment voelde het niet meer als mijn ideale baan. Ik wilde graag wat anders en ben gaan zoeken naar een goede switch. Toen heb ik Ik heb de keuze gemaakt om in deeltijd bedrijfskunde gaan studeren. In die opleiding heb ik veel kennis en ervaring opgedaan die ik in praktijk wil brengen en heb ik de keuze gemaakt een eigen bedrijf te starten. Vervolgens heb ik een cursus voor Virtual Assistent afgerond en sinds januari ben ik echt gestart met mijn bedrijf.

Ik richt mij op twee verschillende pijlers. Enerzijds ben ik bezig als virtual assistent om ondernemers te steunen met de groei van hun bedrijf door meer structuur aan te brengen door middel van procesoptimalisaties. Daarnaast ondersteun ik hen ook door online organisatorische taken over te nemen, denk daarbij aan een planning, aan e-mail beheer, agendabeheer en dat soort administratieve taken. Anderzijds richt ik mij op het integreren van duurzaamheid binnen de bedrijfsvoering.

Hoe is jouw interesse in duurzaamheid ontstaan?

Dat komt voort uit de opleiding bedrijfskunde. Ik heb daarvoor de minor Circulaire Economie gedaan. Dat was voor mij echt een eyeopener. Ik wist vooraf niet zo goed wat ik ervan moest verwachten maar het was ontzettend leuk om te doen en ik leerde zoveel nieuwe informatie.

Tijdens deze minor maakte ik kennis met de 17 sustainable development goals van de Verenigde Naties. Die zijn eigenlijk nog amper bekend, maar ze zijn zo’n goede leidraad. Ik merk ook wel dat veel bedrijven wel wat willen, maar denken dat het alleen haalbaar is voor de grote bedrijven. Maar je kunt veel meer dan je denkt, privé of als ZZP’er of MKB’er of multinational.

Je ondersteunt ondernemers om duurzaamheid te integreren in hun bedrijf. Hoe pak je dit aan?

Een ondernemer wordt niet op een dag wakker met de gedachte “Ik wil meer duurzaamheid in mijn bedrijf” daar zit altijd wel een vraag of probleem achter.

Stel jij bent ondernemer en produceert al jarenlang een zelfde product. Op een gegeven moment lopen de orders terug en wordt de vraag minder. Dit ga je onderzoeken, want dit wil je natuurlijk niet. Tijdens je onderzoek kom je erachter dat je concurrent hetzelfde product aanbiedt maar daar zit een duurzaamheidskeurmerk op. Jouw klanten gaan dus liever naar de concurrent. Klanten vinden dit tegenwoordig nou eenmaal belangrijk en dit zal in de toekomst ook steeds belangrijker worden.  

Als ondernemer weet je vaak niet welk keurmerk bij jouw product past, hoe je dit moet regelen en aan welke eisen je moet voldoen. Dus dat ga ik allemaal voor je uitzoeken.

Ik kijk wat je al weet over duurzaamheid. Welke keurmerken heb je in gedachten? Waar wil je als bedrijf en ondernemer voor staan? Wat wil je uitstralen naar je klanten toe? Hoe kunnen we dit het beste in jouw marketing naar voren brengen?

Er zijn vandaag de dag honderden verschillende keurmerken beschikbaar. Iedereen kan zomaar een keurmerk verzinnen dus je moet wel goed checken of het bijvoorbeeld landelijk of internationaal erkent is. En of het echt wel voldoet aan bepaalde eisen of dat het gewoon een leuk labeltje is. Je wilt natuurlijk niet dat jij een certificaat hebt dat uiteindelijk niet goed blijkt te zijn en dat een klant jou daarop wijst.  

Hebben Nederlandse bedrijven nog veel te winnen op dit gebied?

Ja, zeker. Je ziet wel dat grote bedrijven duurzaamheid meenemen in hun jaarverslagen en hier wel actief mee bezig zijn. Maar zeker als we vergelijken met de rest van Europa lopen we heel erg achter op bepaalde onderwerpen. Helemaal als je kijkt naar hernieuwbare energie, hiervoor staan we tweede van onderen. We zaten in 2019 op 8,7% en in 2030 moeten we op 70% zitten. Dan weet je al dat we dat niet gaan halen.

Maar ook als je kijkt naar armoede, met name in ons eigen land, scoort Nederland heel slecht in verhouding tot de rest van Europa. We zijn er te weinig mee bezig. Het is echt een ondergeschoven onderwerp. In Nederland zijn er best veel mensen die onder de armoede grens leven.

Ik heb zelf gemerkt dat sommige bedrijven duurzaamheid prima vinden, maar zodra het over hun eigen bedrijf gaat, zijn ze heel terughoudend omdat ze bang zijn dat het ze geld gaat kosten. Hoe denk jij hierover?  

Geld kost het uiteraard altijd. Als jij een verandering wilt doorvoeren in jouw bedrijf kost dit nou eenmaal geld. Maar ik denk dat je niet zozeer moet kijken naar hoeveel het gaat kosten, maar hoeveel het je uiteindelijk gaat opleveren.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar het voorbeeld dat ik net noemde, van de ondernemer met teruglopende bestellingen: Op het moment dat jij gaat investeren in bijvoorbeeld een keurmerk zullen jouw orders echt gaan toenemen, dus daar krijg je wel weer wat voor terug. Dat is ook belangrijk om te vergelijken als ondernemer, de kosten en de opbrengsten. Wat is financieel verantwoord?

Maar vaak komt de vraag al vanuit een probleem binnen de organisatie dat aangepakt moet worden of een nieuw proces dat duurzaam opgezet moet worden. En dan weet je vooraf al dat je er wat voor terug gaat krijgen.

Kun je een heel concreet voorbeeld noemen van een bedrijf die je geholpen hebt? Hoe heb je dit bedrijf ‘verduurzaamt’?

Ja, ik mag geen namen of details noemen, maar ik zal een lopende situatie omschrijven zodat je een concreet beeld hebt. De klant wil een nieuw product op de markt brengen en zij heeft hier een aantal criteria aan verbonden. Zo moet het product duurzaam en verantwoord geproduceerd worden, de wereldwijde distributie moet op een duurzame, verantwoorde manier gedaan worden, het moet gebruiksvriendelijk zijn en het product moet een langere levensduur hebben dan de bestaande variant.

Wat ik als eerste heb gedaan is een plan schrijven voor het onderzoek. We moeten een leverancier zoeken die het op haar manier kan produceren, maar die dit ook kan bewijzen met een certificaat. De herkomst van dit certificaat ga ik natuurlijk checken. Daarnaast ga ik zoeken naar een passende distributeur.

Daarna moet het product op de markt gebracht worden en is het belangrijk dat de eindgebruiker ziet dat het product op deze manier geproduceerd is. Denk aan een keurmerk op de site, of een sticker op het product zelf, in het jaarverslag en een stuk op haar social media.

Dit hele proces kost mijn klant ontzettend veel tijd. Als zij dit zelf zou doen zou ze heel veel omzet mislopen. Daarom kiest ze ervoor dit helemaal uit te besteden aan mij.

Heb je een tip voor ondernemers die ze direct kunnen implementeren wat klein is, maar grote impact heeft?

Ja dit is voor iedereen verschillend. De meest bekende is het aanschaffen van zonnepanelen en het omzetten van bedrijfswagens die nu op benzine rijden naar elektrische bedrijfswagens. Wat je ook kunt doen is visitekaartjes laten drukken op gerecyclede T-shirts. Of eenvoudigweg meer afval scheiden. Wil je een stapje verder gaan? Dan zou je goede doelen kunnen ondersteunen als bedrijf.

Maar voor elk bedrijf zijn er andere dingen mogelijk. Dus kijk vooral wat je in jouw branche en met jouw bedrijf kunt doen. Soms is er een beetje creatief denken nodig.

De Verenigde Naties heeft 17 sustainable development goals opgesteld. Welke van deze 17 implementeer jij in je eigen bedrijf? 

Ik werk als ZZP’er en voornamelijk online vanuit huis. Dus ik heb niet veel processen die ik kan verduurzamen. Dus ik kijk vooral hoe ik het kan toepassen in mijn privéleven. 

Ik woon buitenaf in de achterhoek en we hebben een aantal regentonnen die het regenwater opvangen en we maken gebruik van grondwater om de planten mee te sproeien. Daarnaast hebben we zonnepanelen.

We scheiden zoveel mogelijk afval en we maken compost. We hebben gemengde bloemzaden gestrooid om meer vogels en bijen in de tuin te krijgen.

Ik print ook zo min mogelijk en schrijf zo min mogelijk op papier.

Ik probeer zoveel mogelijk voorlichting te geven aan mijn kinderen over duurzaamheid. SDG Nederland heeft een mooie website (www.17doelendiejedeelt.nl) die op een duidelijke manier deze onderwerpen uitlegt aan kinderen. Zij hebben ook lesmateriaal voor kinderen. Misschien best wel vroeg, maar het gaat om hun toekomst.

Het zijn allemaal kleine dingen. Vaak wordt er te moeilijk over nagedacht. Ook dan kun je een steentje bijdragen. Het hoeft niet gelijk een enorme investering te zijn. Alle kleine beetjes helpen.

Meer weten over Gelske of Wassink Business Consultancy?

Website: www.wassinkbusinessconsultancy.com

E-mail: gelske@wassinkbusinessconsultancy.com 

Telefoonnummer: 0627379639

Recent Content

WIN Rituals producten, etherische oliën en andere prijzen!

Wij verloten elke maand leuke prijzen onder iedereen die ingeschreven staat voor onze mailinglijst.