Interview met Hatice van Ana Dyla – Duurzame sieraden


Hatice Tekin Ana Dyla duurzame sieraden

Elke week spreek ik ondernemers met een duurzaam, natuurlijk of bijzonder bedrijf of initiatief. Deze week spreek ik Hatice Tekin, die de switch van juriste naar eigenaar van duurzame sieraden merk heeft gemaakt. Van haar horen we alles over haar sieradenlijn en de edelstenen industrie. 

Wil je liever naar dit interview luisteren? Ga naar onze podcast.

Wie is Hatice en hoe is Ana Dyla ontstaan?

Ik ben Hatice, geboren en getogen in Amersfoort en ben ondertussen 34 jaar. Ik heb rechten gestudeerd met de focus op internationaal recht. Vervolgens in de corporate wereld beland met focus op mensenrechten.

Mode is altijd wel een interesse geweest. Na een tijdje ging het kriebelen. In 2013 is het Rana Plaza, een textielfabriek in Bangladesh, ingestort. Door de barre omstandigheden is er een brand ontstaan en uiteindelijk ingestort. Daar zijn meer dan 1000 mensen overleden, hele families met kinderen. Mochten mensen daar meer over willen weten, dan raadt ik de documentaire ‘The True Cost’ aan.

Het is bizar dat zoiets kan gebeuren. Het maakt ook heel erg duidelijk dat we niet weten wat we nou aan het doen zijn en onder welke omstandigheden mensen werken.

Dit voorval deed mij heel veel. Ik schrok daar zó van.

Aan de ene kant was ik me aan het inzetten voor mensenrechten, maar aan de andere kant hield ook veel van shoppen en bekende merken. Dit voorval heeft mij zoveel bewustwording gebracht dat ik daar heel graag een tegengeluid aan wilde geven. 

Sieraden is voor mij altijd een manier geweest om een outfit af te maken en je hecht er een bepaalde waarde aan of je hebt er een bepaalde herinnering bij. Dus dit wilde ik graag de wereld in brengen op een goede manier.

Kun je de sieraden omschrijven zodat mensen een beetje een beeld krijgen van de collectie?

We hebben verschillende stijlen. Wel echt een minimalistische stijl. Heel fijntjes, heel draagbaar. We gebruiken veel stenen en ruwe edelstenen. Oorbellen, kettingen, armbanden en ringen. Echt in verschillende stijlen dus voor ieder wat wils. We willen niet graag zoveel mogelijk maken maar wel zoveel mogelijk mensen kunnen bedienen.

duurzame sieraden merk ana dyla

Wat maakt Ana Dyla zo duurzaam?

We maken gebruik van gerecycled zilver en goud. Dit wordt over het algemeen al wel meer gedaan, maar wij kopen ook echt oude sieraden op en maken hier nieuwe sieraden van.

Het productie proces is volledig ethisch: goede werkomstandigheden, eerlijke lonen, verzekeringen en opleidingen. Overal waar we kunnen bijdragen, dragen we bij. We doen elk jaar een check om te zien hoe de werkomstandigheden zijn in de ateliers. Indien mogelijk zelfs vaker.

We doen geen spoed bestellingen omdat dit toch een bepaalde druk met zich meebrengt. En mensen zijn gewoon zelf niet zo goed in ‘nee’ zeggen, zeker niet als het om hun inkomen gaat.

We kopen geen edelstenen bij groothandels. 80% van de edelstenen die we bewerken worden door onze ateliers gevonden. De ateliers zitten voornamelijk in Turkije en de stenen komen ook vooral uit Turkije. De ambacht in Turkije is ook heel goed.

Door mijn afkomst was dit een logische keus en ik spreek zelf ook Turks, dus het communiceert veel makkelijker en directer. Doordat ik direct contact heb met de ateliers ben ik niet alleen ‘een gezicht van het bedrijf’ maar houdt je het ook vriendschappelijk en heb je echt persoonlijk contact met de mensen.

Ik zie dat je bedrijf een aantal doelen heeft voor de toekomst, zoals 100 eerlijke banen creëren en 200% bewust te zijn. Wat een ontzettend mooie doelen. Hoe is de interesse in duurzaamheid en eerlijke productie ontstaan bij jou? Komt dit vooral door het Rana Plaza incident of is de interesse er altijd geweest?

Nou, toen is het kwartje echt gevallen. Het ethische stuk is altijd al wel belangrijk geweest bij mij, ik ben natuurlijk ook met mensenrechten bezig geweest.

Doordat ik ben begonnen met Ana Dyla, vanuit het ethische stuk, is het balletje gaan rollen. Toen is er een stukje bewustwording gekomen. Ik realiseerde me bijvoorbeeld dat ik ook doosjes moest kopen. Het goedkoopste doosje kopen klopte voor mijn gevoel niet. Dus daar ben ik me echt in gaan verdiepen. Alles zat ook verpakt in plastic, dat voelde ook niet helemaal oké. Dus daar moest ik ook mee bezig. Dus er kwamen steeds meer dingen om over na te denken en anders te doen.

Dus zo kwam er steeds meer bewustwording. Je wordt er dan ook steeds alerter op en je gaat steeds meer dingen zien.

De sieraden worden gemaakt met oog voor de natuur, waarin de steen centraal staat. Worden de sieraden ontworpen door jullie team of doet de zilversmid die het sieraad maakt dit?    

Het is een combinatie, mijn zus en ik ontwerpen zelf. Maar we vragen ook wel de mening van de zilversmid. En met de edelstenen gebruiken we vooral de vorm van de edelsteen. Dit is vooral bij een druzy steen belangrijk. De slijpers van de steen kunnen beter inschatten hoe deze steen het mooist uitkomt.

Er wordt gebruik gemaakt van gerecycled goud of zilver. Ziet dit er anders uit of is het lastiger om hiermee te werken?

Nee, het enige verschil is dat je het eerst moet omsmelten voor je er gebruik van kunt maken. Maar in principe wordt goud en zilver ook in ruwe brokken aangeleverd. Wat wij nog wel zoveel mogelijk doen is het verkleinen van het zilver ook zelf uit te voeren.

duurzame sieraden dames merk ana dyla

Ik zie dat jullie team ook bestaat uit iemand die edelstenen zoekt in de natuur. Wat bijzonder! Kun je hier iets meer over vertellen?

Toen ik begon wist ik één ding zeker, ik wilde de edelstenen niet bij een groothandel kopen. Toen belandde ik bij een atelier die enorme stenen had staan. Ik dacht dat ik verkeerd zat, maar toen ze begonnen te slijpen kwam er een hele mooie steen tevoorschijn.

Ik ben me heel erg gaan verdiepen in edelstenen en de industrie. Ik was me van zoveel dingen niet bewust. Bijvoorbeeld dat de gemiddelde steen die wij kopen in Brazilië gevonden wordt, naar China verscheept wordt en daar helemaal wordt bewerkt. Het is eigenlijk heel lastig om een steen met echt een mooie kleur te vinden, of waar geen barsten in zitten. Hier wordt dan kunstmatig kleur aan toegevoegd of geslepen.

De steen maakt een wereldreis en er zijn zoveel verschillende schakels, zo gaat de steen van Brazilië naar de verwerking in China, vervolgens wordt het verkocht aan een handelaar, die verkoopt het weer aan een agency, die verkoopt het weer aan de retailer en die verkoopt het uiteindelijk aan de consument. Als ik kijk naar dit proces en dit vergelijk met de prijs, dan klopt er ergens iets niet.

Ergens wordt iemand niet goed betaald. Het proces is ook heel gevaarlijk en ongezond.

Dit alles baart mij wel echt zorgen. Er wordt ook heel veel afval gecreëerd want de steen moet perfect zijn. En de stenen die niet perfect zijn worden afgevoerd.

Ik denk dat mensen zich hier totaal niet bewust van zijn, ik zelf eerst ook niet hoor.

Het atelier waar wij mee werken gaat echt op het land, langs het water en in de bergen. Ze hebben een tactiek om stenen te herkennen. Dus ze slaan niet zomaar alle stenen open. Ik heb dus echt de natuurlijke manier van edelstenen vinden leren kennen. Wij mijnen niet, want hiermee verpest je eigenlijk de natuur. Terwijl de edelstenen uiteindelijk op natuurlijke manier tevoorschijn komen. Alleen dit kost veel meer tijd en geduld. 

Ana Dyla bestaat ondertussen al een tijdje. Merk je dat er de laatste jaren meer markt en interesse ontstaat voor je producten doordat mensen bewuster zijn?

Je ziet wel duidelijk de trend in edelstenen. Dat zie je ook terug in de vragen die wij krijgen. Mensen zoeken bijvoorbeeld een steen die hun zelfvertrouwen kunnen versterken of hen rustig kunnen maken.

Ik moet wel zeggen dat de duurzame aankopen in Nederland nog niet heel spannend zijn. Mensen kopen het toch vooral omdat ze het mooi vinden. Duitsland is hier wel heel vooruitstrevend in. Zij hebben echt wel strenge eisen op gebied van duurzaamheid.

In Nederland zijn we wel goed bezig met duurzaam leven, maar wat betreft mode nog niet helemaal. Al komt er wel steeds meer aanbod, doordat bijvoorbeeld grote bedrijven als H&M met duurzamere collectie komen. Maar er kan nog veel meer bewustwording komen.

Wat is jouw toekomstbeeld voor Ana Dyla?

We willen 100 eerlijk banen creëren en 200% bewustzijn creëren. We zijn afgelopen jaar ook begonnen met produceren voor andere labels, om te zorgen dat zij ook op duurzame en ethische manier kunnen produceren.

Wat we ook uiteindelijk heel graag zouden willen is dat we onze eigen leerschool kunnen openen voor vrouwen in moeilijke omstandigheden om hen financiële onafhankelijkheid te kunnen bieden, het ondernemerschap te kunnen leren en een vak te kunnen leren. 

Website: Anadyla.com

Recent Content

WIN Rituals producten, etherische oliën en andere prijzen!

Wij verloten elke maand leuke prijzen onder iedereen die ingeschreven staat voor onze mailinglijst.