Is chiazaad gezond?

Een paar jaar geleden hadden we er nog nooit van gehoord, maar nu is chiazaad niet weg te slaan uit de schappen. Chiazaad zou een superfood zijn en zou allerlei geweldige voordelen voor de gezondheid hebben. Maar welke voordelen zijn dat eigenlijk? En is chiazaad echt zo gezond? In dit artikel bekijken we het product en trekken we een eerlijke en objectieve conclusie.

is chiazaad gezond

Wat is chiazaad – in het kort

Chiazaad zijn de eetbare zaadjes uit de plant Salvia hispanica of diens broertje Salvia columbariae. Beiden zijn verre familie van de muntplant. Chiazaad is van oorsprong te vinden in Midden-Amerika en het zuiden van de Verenigde Staten. Daar worden de zaadjes al duizenden jaren lang gebruikt door de Maya’s en de Azteken. Chiazaadjes zijn heel klein, rond en hebben een grijzige kleur.

Een goeie tip: wanneer chiazaad gemengd wordt met een beetje water kan deze ei vervangen in vele vegan gerechten.

Nu bespreken we de voordelen van chiazaad en de nadelen. Vervolgens trekken we hieruit een conclusie, deze is onderaan de pagina te lezen.

Wil je weten welk merk en product wij aanraden?

De voordelen van chiazaad

Chiazaad is bevat eiwitten, ijzer, vitamine B3, calcium, vezels, omega-3 vetzuren, vitamine B1 en B2. Het zaadje is van nature resistent tegen ongedierte, waardoor er geen bestrijdingsmiddelen nodig zijn. Goed voor het milieu én voor jou!

Chiazaad zou goed zijn voor het versterken van de botten, het behouden van goede botten en het tegengaan van bot verkalking. Daarnaast zorgen de vezels in chiazaad voor een goede en gezonde stoelgang. (bron) Ook draagt het zaadje bij aan gezonde en sterke tanden!

De omega-3 vetzuren die rijkelijk aanwezig zijn in chiazaad zorgen voor opbouw van HDL-cholesterol, oftwel het “goede cholesterol”. Deze beschermt ons tegen beroertes en hartaanvallen. (bron)

Chiazaad is rijk aan vezels, waardoor het zaad goed gebruikt kan worden in vezelrijke diëten. Je zult dus niet ineens afvallen door chiazaad te eten, maar het kan je dieet en daarmee het afvallen ondersteunen.

De nadelen van chiazaad

Chiazaad kan drie keer zijn gewicht in water vasthouden. Slik daarom niet zomaar een eetlepel droge chiazaadjes door. Verwerk ze bijvoorbeeld in smoothies, yoghurt, soepen en salades zodat ze het meeste vocht al hebben opgenomen.

In een enkel geval kan er een allergische reactie optreden na het eten van chiazaad. Vooral mensen met een noten allergie of een allergie voor zaden lijken hier last van te hebben.

Daarnaast kan het zaad zorgen voor een opgeblazen gevoel of winderigheid. Sommige mensen kunnen niet goed tegen vezels en kunnen door veelvuldig gebruik van chiazaad last krijgen van verstopping of diarree. (bron)

Regelmatig gebruik van chiazaad kan de bloeddruk verlagen. Dit kan positief zijn, maar het kan voor sommige mensen ook een negatieve uitwerking hebben. Een té lage bloeddruk kan leiden tot klachten als duizeligheid of flauwvallen. (bron) Mensen die van zichzelf al een lage bloeddruk hebben kunnen chiazaad beter vermijden.

Recept voor smoothie met chiazaad

Benodigde ingrediënten:

  • 1 banaan
  • 1 kopje blauwe bessen
  • 2 eetlepels chiazaad
  • 1 eetlepel griekse yoghurt
  • 1 kopje melk (of soja melk)

Schil de banaan en snijd deze in stukjes. Voeg alle ingrediënten toe aan een blender. Mix totdat je een drinkbare substantie bereikt. Laat de smoothie een paar minuutjes staan zodat de chiazaadjes volledig uitgezet zijn door het vocht.

Wil je weten welk merk en product wij aanraden?

GezondheidGezondheid

Conclusie

Chiazaad biedt dus vele voordelen voor de gezondheid waaronder het verbeteren van de stoelgang, ondersteunen van sterke botten en bijdragen aan een vezelrijk dieet.

Toch zijn de “wonder”zaadjes niet geschikt voor iedereen. Mensen met een lage bloeddruk kunnen chiazaad beter vermijden. Ook kan het zaadje in sommige gevallen zorgen voor verstopping of diarree. Een enkeling is daarnaast allergisch voor chiazaad.

Chiazaad is dus gezond voor het overgrote deel van de mensen, mits het met mate gebruikt wordt en verwerkt wordt in gerechten als smoothies, salades en soepen.