Keto vs. Paleo


Keto en Paleo worden vaak samen in één adem genoemd. Toch zijn dit geen synoniemen van elkaar en is er wel degelijk verschil. In dit artikel leggen we uit wat de verschillen en overeenkomsten tussen een Ketogeen dieet en Paleo dieet zijn. dieet-keto-paleo

Wat is Keto? – In het kort

Keto is de populaire afkorting van het Ketogeen dieet. Een dieet waarbij meer vetten en eiwitten genuttigd worden, maar minder koolhydraten. Koolhydraten zetten zich in het lichaam om in glucose. Je bloedsuikerspiegel stijgt en je lichaam maakt insuline aan, die de glucose naar je cellen brengt. Hier wordt de glucose omgezet in energie. Krijg je teveel glucose binnen (iets wat vandaag de dag heel makkelijk is) dan wordt dit opgeslagen in je lichaam als vet. Door minder koolhydraten te eten zou je dus sneller afvallen en minder schommelingen hebben in je energieniveau. Doordat het lichaam ineens veel minder glucose binnenkrijgt maakt het aanspraak op je vet reserves. Een Ketogeen dieet geeft niet altijd dezelfde resultaten bij vrouwen. Dit komt omdat het dieet door meerdere redenen invloed kan hebben op onze hormonen. Wanneer de hormonen uit balans raken krijgen we klachten als stemmingswisselingen, uitblijvende menstruatie en hoofdpijn. Zo heeft een vrouwen lichaam koolhydraten nodig om onze schildklier goed te laten functioneren. Ook is het belangrijk veel vezels te eten om obstipatie te voorkomen. (bron)

Wat is Paleo? – In het kort

Het Paleo dieet is gebaseerd op de levenswijze van de oermens. Men gaat er vanuit dat ons lichaam het best functioneert op het dieet van onze voorouders, aangezien de mens generaties lang zo heeft geleefd. Vandaag de dag zijn overal suikers en kunstmatige stoffen aan toegevoegd. Iets waar ons lichaam niet op ingesteld is. Hierdoor ontwikkelen we allerlei verschillende ziektes. In het Paleo dieet wordt er groenten en fruit gegeten, vis, vlees, eieren en noten en zaden. Suikers, melkproducten, granen en chemische stoffen worden weggelaten. (bron) Dit omdat het lichaam deze stoffen niet goed kan verwerken. Zo zouden granen en melkproducten de darmwand aantasten (de één is hiervoor gevoeliger dan de ander) en suikers zorgen ervoor dat het lichaam geen energie haalt uit jouw lichaamseigen vet, maar uit de glucose.

De verschillen tussen Keto en Paleo

Bij een Ketogeen dieet is het doel vaak afvallen. Het dieet richt zich op het eten van vetten en eiwitten en het weglaten van koolhydraten. In groenten en fruit zitten ook koolhydraten, dus dit betekent dat ook hiervan weinig gegeten wordt. Paleo lijkt meer een bewuste lifestyle keuze. De keuze om gezond te eten zoals onze voorouders dat deden. Afvallen is voor mensen die het Paleo dieet volgen meestal een mooie bijkomstigheid. Bij het Paleo dieet worden ook minder koolhydraten ingenomen en meer vetten (o.a. uit noten, avocado en kokosolie) en eiwitten, maar groenten en fruit worden niet geschrapt en zijn juist een heel belangrijk onderdeel in dit dieet.

Welk dieet is beter?

Ik ben geen voedingsdeskundige dus ik kan jou helaas geen advies geven wat de betere optie is. Zelf geef ik de voorkeur aan een Paleo dieet, omdat het mij niet gezond lijkt om groenten en fruit uit je dieet te schrappen. Paleo voelt voor mij “logischer” en puurder. Zelf heb ik het boek “Eet meer energie” van Marjolein Dubbers gelezen en ik ben hier laaiend enthousiast over en kan het aan iedere vrouw aanraden. Zelf ben ik gevoelig voor gluten en haar boek “klikte” direct bij mij. Ik ben nu zo’n 1,5 maand bezig met dit voedingspatroon en merk vooral dat ik veel minder energie dips heb, iets waar ik erg veel last van kan hebben. De titel klinkt voor sommige mensen wat zweverig, maar Marjolein legt alles op een hele duidelijke manier uit en maakt hierbij gebruik van natuurkunde en wetenschappelijke onderzoeken. Haar boek neigt naar het Paleo dieet, al geeft ze dit geloof ik niet specifiek aan.

Recent Content

WIN Rituals producten, etherische oliën en andere prijzen!

Wij verloten elke maand leuke prijzen onder iedereen die ingeschreven staat voor onze mailinglijst.