Thuiswerken en je vitaliteit


thuiswerken vitaliteit

Thuiswerken is voor velen al gewoon geworden en zeker nu zien we dat er steeds meer mensen een of meerdere dagen per week thuis gaan werken. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen.

De voordelen van thuiswerken zijn inmiddels steeds duidelijker. Minder reistijd in het woon-werkverkeer, een rustige werkplek waar je je kunt afsluiten en je kunt vaak je dag indelen zoals jij dat wilt. De andere kant is dat je zonder je collega’s werkt en de gezelligheid mist en niet gemakkelijk even overleggen kan zoals op kantoor. Ook je andere werkrituelen zullen opeens niet meer vanzelfsprekend zijn en dat kan ervoor zorgen dat je je routine kwijt raakt, waardoor je vaak langer doorwerkt of juist sneller afgeleid of minder actief bent.

Routine is belangrijk. Met een duidelijke routine zorg je voor structuur in je dag. Structuur zorgt voor duidelijkheid, het geeft je de nodige rustmomenten en ontspanning gedurende de dag. Denk hierbij aan alles wat je doet als je naar je werk gaat, tijdens het werk en na je werk.

De dagelijkse routine

Je wordt wakker en staat op een bepaalde tijd op, zorgt dat je je tanden poetst, nette kleding aan, ontbijt eten en lunch maken. Daarna ga je de deur uit en ga je naar je werk, bij voorkeur met de fiets op de kortere afstanden, want dan zorg je voor een stukje beweging en kom je fris en actief aan op je werk.

Op je werk maak je een praatje met collega’s, je werkt en haalt een keer koffie voor je collega’s. Tussen de middag ga je even een stukje wandelen of maak je even tijd voor een korte lunch. Daarna ben je weer fit voor de middag en kun je weer aan het werk. In de middag nog even een kop koffie met je collega’s en dan vanaf je werk weer even het hoofd leeg maken op de weg terug naar huis.

Veel rustmomenten en ruimte voor ontspanning dus, die je als thuiswerker zult missen. Het is dan ook goed om deze structuur en routine ook bij het thuiswerken in te bouwen en gedurende de dag ook deze momenten in te bouwen.

Blijf vitaal als thuiswerker, en pak ook de fiets!

Te weinig ontspanning zorgt uiteindelijk voor inactiviteit en vermindering van creativiteit. Het zorgt ook voor meer stress en geeft meer kans op lichamelijke klachten doordat je beweging nodig hebt en niet te lang achter je beeldscherm moet zitten.

Routine kun je zelf inbouwen door op diverse momenten in de dag te zorgen voor een moment voor jezelf. Start de dag met een korte fietsrit of wandeling alsof je naar je werk fietst. Plan je lunch in, eventueel samen met collega’s tijdens een online lunchmeeting, zorg voor een middagwandeling om even uit die stoel te komen en eindig de dag ook met een ontspannende activiteit om je hoofd leeg te maken. De combinatie van vitaliteit en fietsstimulering is dan ook een logische keuze.

fietsen activiteit thuiswerken

fietsstimulering voor werknemers

Met een fietsstimuleringsapp ( kunnen bedrijven en organisaties hun werknemers motiveren om structureel meer te gaan bewegen. Deze fiets app kan worden ingezet met challenges en beloningen die op basis van duurzame gedragsverandering er voor te zorgen dat werknemers fit en vitaal blijven. Dit kan voor werknemers die fietsen naar het werk (woon-werkverkeer) maar het is ook mogelijk voor thuiswerkers (vitaliteitschallenge op basis van privé kilometers) Werknemers worden zo beloond voor de gefietste of gewandelde kilometers en kunnen de punten inwisselen voor leuke incentives  zoals kadootjes, waardevouchers,  of kortingsvouchers.

Fietsen is een duurzame keuze, een keuze voor minder schadelijke uitstoot, minder opstoppingen in het verkeer en minder kans op gezondheidsproblemen doordat je zowel fysiek als mentaal fitter bent. Dus wat houd je tegen om die fiets vaker te pakken?

Ben je nieuwsgierig hoe jouw bedrijf hier een rol in kan spelen? Kijk dan eens op www.govelo.nl

Recent Content

WIN Rituals producten, etherische oliën en andere prijzen!

Wij verloten elke maand leuke prijzen onder iedereen die ingeschreven staat voor onze mailinglijst.