Tips om minder vlees te eten


vegetarische burger kikkererwten maisMinder vlees eten is een goede stap om de aarde een beetje te helpen. Een duurzame stap. Voor veel mensen ook een makkelijke eerste stap. 4 dagen in de week bewust geen vlees meer eten helpt het milieu 260 co2 aan uitstoot. (bron)

Weet je, vlees eten zit zo in velen hun systeem, we kunnen niet meer zonder. En dat hoeft ook niet perse. Als je kijkt naar vroeger aten we ook vlees. Zelfs in de oertijd, er werd gejaagd, een dier gevangen en geslacht. Zo aten ze vlees om daarna weer dagen of weken geen vlees te eten.

Vlees was vroeger in schaarste en nu in overvloed.

Ja, zoals zoveel supermarktproducten is ons eten nu in overvloed en word het ons heel makkelijk gemaakt om elke dag vlees te eten.

Er zijn vele redenen om minder vlees te eten.

  • Zo is vlees vaak niet eens zo gezond. In veel vlees en vleeswaren zitten oestrogeen. En dit hormoon wordt moeilijk afgebroken door ons lichaam. Met als gevolg dat je niet weet wat er precies gebeurt daar. Veel vlees eten verstoord daarnaast ook je zuurbalans.
  • Het is gezonder om meer plantaardig te eten. Advies van de gezondheidsraad is om 60% plantaardig te eten, en 40% dierlijk. Bij veel mensen is dit andersom.
  • Daarnaast het dierenleed. De manier waarop de dieren worden geslacht. Kijk maar naar filmpjes van Arjen Lubach (aflevering november 2019). Maar ook de kleintjes die meteen worden weggehaald bij moeders.
  • En dan hebben we ook nog het milieuaspect. Die co2 uitstoot, het vele water en voer wat nodig is voor deze industrie, bossen die gekapt worden voor het voer, en dat methaangas van die poepende koeien.

Minder vlees eten

Maar hoe ga je nu minder vlees eten. Er zijn natuurlijk de vleesvervangers in de winkel. Maar er zijn natuurlijk vleesvervangers:

  • Kikkererwten
  • Linzen
  • Doperwten, Sperziebonen
  • Noten en zaden (vanwege de ijzer, vitamine B1)
  • Eieren (ijzer en de B vitamines)
  • Champignons en andere paddenstoelen

En maak vooral ook zelf je vegetarische burger.

Ik deel 3 recepten waar je je burger maakt met bieten, linzen of kikkererwten.

Je zorgt eigenlijk voor een groenten of peulvrucht, met wat havermout voor de structuur. Tips voor de burgers:

  • Draai ze voorzichtig, ze kunnen wat uit elkaar vallen.
  • Is het nog te vochtig, doe er dan iets havermout bij.
  • Zeg niet tegen je kritische kinderen wat er precies in zit. Probeer het altijd leuk te brengen.

vegetarische linzenburgerDan de recepten voor de vega burgers

3 recepten voor een lekker vegetarische burger. Het grote voordeel van een vega burger is ook nog eens dat je meer groenten eet.

Vegetarische burger met kikkererwten en mais

Linzenburger

Bietenburger

 

Gastblog door: Liesbeth Demming

Liesbeth is orthomoleculair voedingscoach, voor het hele gezin. Op haar website vind je vele recepten én handige informatie over je gezondheid en onze voeding.

De recepten zijn vaak voor het hele gezin, maar in ieder geval altijd makkelijk en lekker. En natuurlijk zelfgemaakt. Haar blog: GezondGezin

Recent Posts