Top 10 Alternatieven voor Koemelk


alternatieven koemelk plantaardig

Als het om melk gaat, zijn er vele mogelijkheden. Mensen met lactose-intolerantie of die een veganistisch dieet volgen, moeten het drinken van melk op andere manieren compenseren. Het goede nieuws is dat in de supermarkten talrijke opties melk te vinden zijn die aan de voedingsbehoeften van alle consumenten kunnen voldoen.

Volle koemelk, halfvolle melk, magere melk of lactosevrije melk?

Koemelk wordt in principe in drie vormen op de markt gebracht: volle melk, halfvolle melk en magere melk. Het belangrijkste verschil tussen de versies heeft betrekking op de hoeveelheid calorieën die in elke optie aanwezig is.

Volle melk bevat ongeveer 3% vet, terwijl halfvolle melk tussen 0,6 en 2,9% calorieën bevat. Magere melk daarentegen ondergaat een complexer proces van vetverwijdering en bevat tot nul calorieën.

Het enige nadeel van magere melk is het ontbreken van vitamine A en D, die in de andere versies wel aanwezig zijn. Wat de andere voedingsstoffen betreft, is er geen verschil.

Alle drie de versies leveren goede hoeveelheden eiwitten, natrium, kalium, calcium, magnesium, koolhydraten, fosfor en de vitaminen A, B1, B2, B3, B5, B6, biotine, foliumzuur, B12, C, D, E en K.

Voedselallergieën en -intoleranties

Naast koemelkeiwitallergie hebben sommige mensen ook een intolerantie voor gluten, noten en soja. Het is daarom van groot belang de etiketten van producten zorgvuldig te bekijken om een veilige optie voor de consument te vinden.

Let op dat koemelkallergie niet hetzelfde is als lactoseintolerantie. Bij een lactoseintolerantie reageert je lichaam op melksuikers, bij een koemelkallergie reageert je lichaam op eiwitten. 

Als het om kinderen jonger dan 1 jaar gaat, is het altijd verstandig om je arts of dietiste om advies te vragen voordat je een alternatief probeert. 

10 alternatieven – plantaardig en dierlijk

We hebben de 10 populairste alternatieven voor je op een rijtje gezet, 5 plantaardige alternatieven en 5 dierlijke alternatieven. Dit zijn ze:

  1. Sojamelk
  2. Amandelmelk
  3. Geitenmelk
  4. Kokosmelk
  5. Havermelk
  6. Schapenmelk
  7. Rijstmelk
  8. Hazelnootmelk
  9. Kamelenmelk
  10. Paardenmelk

1. Sojamelk

Sojamelk is de populairste optie op de markt omwille van zijn voedingskenmerken. Van alle plantaardige extracten lijkt sojamelk het meest op koemelk.

Veel productiebedrijven vullen sojamelk aan met calcium en vitamine D om de voedingswaarde ervan te verhogen. Daarom is het belangrijk het etiket zorgvuldig te controleren en de voorkeur te geven aan producten die deze voedingsstoffen bevatten.

2. Amandelmelk

Deze versie van het plantenextract wordt vervaardigd uit amandelen en water. Het heeft een zachte textuur en een zoetige smaak. Het wordt veel gebruikt bij de bereiding van zoete recepten en ook gedronken bij de koffie.

Amandelmelk is minder calorierijk dan koemelk, en is dus een interessante optie voor wie een dieet met minder vet nodig heeft. Deze versie heeft ook lagere hoeveelheden eiwitten en koolhydraten.

Het is goed eraan te herinneren dat amandelen fytinezuur bevatten, deze stof heeft de eigenschap zich te binden aan ijzer, zink en calcium, waardoor de opname van deze voedingsstoffen in ons lichaam wordt verminderd. Daarom is het belangrijk andere manieren te zoeken om in de behoefte aan deze voedingsstoffen te voorzien.

Amandelmelk alternatief plantaardige melk

3. Geitenmelk

Geitenmelk zou een alternatief kunnen zijn voor koemelk. Het kan echter wel zijn dat je ook allergisch bent voor geitenmelk. Overleg dit dus even met je arts, voordat je het gaat proberen. 

Geitenmelk bevat meer essentiële vetten dan koemelk. Qua vitamines en mineralen is het ongeveer gelijk. Er zit alleen iets minder foliumzuur en vitamine B12 in geitenmelk. Geitenmelk is dus niet per definitie ‘gezonder’ dan koemelk. Maar het zou eventueel een alternatief voor je kunnen zijn. Er zit wel lactose in geitenmelk.

4. Kokosmelk

Kokosmelk wordt verkregen uit het water en het vruchtvlees van de vrucht. Het heeft een romige textuur en een lichtzoete smaak.

Deze variant van melk bevat ongeveer een derde van de hoeveelheid calorieën in koemelk, ongeveer de helft van het vet en een lagere hoeveelheid eiwitten en koolhydraten.

Daarom moet deze optie niet de keuze zijn van mensen die grote hoeveelheden eiwitten nodig hebben. De indicatie is meer geschikt voor mensen die de consumptie van koolhydraten willen beperken.

5. Havermelk

Havermelk wordt gemaakt van een mengsel van haver en water. Gewoonlijk worden ingrediënten zoals gommen, oliën en zout toegevoegd om een aangenamere smaak en textuur te verkrijgen. Het heeft een lichtzoete smaak en een zachte textuur.

Dit plantaardige extract wordt gebruikt als een optie voor koemelk bij de bereiding van recepten, en wordt ook vaak gegeten met granen bij het ontbijt.

Deze variant bevat ongeveer evenveel calorieën als de dierlijke variant, en ongeveer de helft minder eiwitten en vetten.

6. Schapenmelk

Allergie voor schapenmelk is zeldzaam, maar kan in sommige gevallen voorkomen bij kinderen met koemelkallergie, omdat de twee soorten op elkaar lijken qua samenstelling. 

Schapenmelk bevat meer essentiële vetzuren dan koemelk. Daarnaast bevat het meer eiwitten en meer calcium en vitamine D. Er zit wel lactose in schapenmelk. 

7. Rijstmelk

Deze optie van plantaardige melk wordt vervaardigd uit gemalen rijst. Net als andere versies wordt het meestal aangevuld met verdikkingsmiddelen om de textuur en de smaak te verbeteren. Van alle plantenextracten heeft rijstmelk het laagste allergeen potentieel.

Daarom is het de beste optie voor mensen die beperkingen hebben op de consumptie van soja of producten op basis van noten en die lactose- en gluten intolerant zijn. Het heeft een zoete, waterige consistentie.

Rijstmelk bevat ongeveer evenveel calorieën als koemelk, minder eiwitten en vet.

8. Hazelnootmelk

Ook hazelnootmelk is een lactosevrij, plantaardig alternatief voor koemelk. Het product wordt gemaakt door (geroosterde) hazelnoten te weken in water. Soms wordt er nog suiker aan toegevoegd.

De hazelnootdrink van Alpro bevat calcium, vitamine b2, b12 en d. Het is ook eenvoudig zelf te maken, maar houd er dan rekening mee dat merken bepaalde voedingsstoffen aan hun producten toevoegen. 

9. Kamelenmelk

Kamelenmelk is in Nederland niet veelvuldig verkrijgbaar. Maar even goed zoeken en je vind een aanbieder. De melk is 100% koemelkeiwit vrij. 

Er wordt gezegd dat kamelenmelk wat zouter en pittiger smaakt dan koemelk. Het is een bron aan onverzadigde vetzuren, vitamine C, B en ijzer. 

10. Paardenmelk

Veel kinderen met koemelkallergie hebben baat bij paardenmelk. Let op dat paardenmelk wel lactose bevat. Daarnaast bevat paardenmelk ijzer, kalium, calcium, fosfor, vitamine A, B1, B2, B6, C en E. Vooral het ijzer en vitamine C gehalte is hoog. 

Het product is vaak verkrijgbaar in poeder vorm. Maar als je goed zoekt, vind je ook diepvries paardenmelk. 

Waar moet je op letten bij plantaardige alternatieven?

Gezien de grote verscheidenheid aan plantenextracten die op de markt verkrijgbaar zijn, is het noodzakelijk het etiket van het product goed te lezen om alle ingrediënten te kennen. Hieronder volgen enkele belangrijke punten die in acht moeten worden genomen bij de aankoop:

Calcium

Koemelk is rijk aan calcium. Deze voedingsstof is onontbeerlijk voor de vorming van sterke botten en draagt bij tot de preventie van osteoporose.

In het algemeen worden plantenextracten aangevuld met calcium om aan de dagelijkse behoefte aan deze voedingsstof te voldoen. Bij de aankoop van een plantenextract is het belangrijk een versie te kiezen die ongeveer 120mg calcium per 100ml bevat.

Vitamine B12

Vitamine B12 komt voor in dierlijke producten. Wie dus voor een plantaardig melk alternatief kiest, moet zich daarvan bewust zijn en de voorkeur geven aan producten die met deze vitamine zijn verrijkt.

Suiker

Veel fabrikanten voegen suiker toe aan hun producten om de smaak te verbeteren. Suiker wordt op verschillende manieren op producten vermeld (onder meer dextrose, fructose, galactose, glucose, lactose, maltose, sucrose, onder andere).

Het is dus van belang dat je zich vertrouwd maakt met de gebruikte nomenclatuur. Bovendien verdient het de voorkeur te kiezen voor opties met weinig of geen suiker.

Zuurregulatoren

Om de pH-waarde van het product tijdens de opslag te handhaven, voegen veel bedrijven zuurregulatoren toe aan plantenextracten. Er bestaat echter nog veel onenigheid over de toepassing van dit additief, zodat voorzichtigheid bij het gebruik ervan geboden is.

Vergeet niet de ingrediëntenlijst te lezen voordat je alternatieven koemelk koopt.

Recent Posts