Wat is de werking van yoga?


Misschien ben je geïnteresseerd in yoga of ben je al begonnen. Maar wat is eigenlijk de werking van yoga? Is yoga goed voor je en zo ja, waarom eigenlijk? In dit artikel bespreken we de doeleinden van yoga en welke vorm van yoga daar het beste bij past.

ayurveda yoga

Wat is yoga? – in het kort

Het woord yoga is afgeleid van het Sankriet woord Yuj, wat “verbinding” betekent. De bewegingen en ademhalingen die je doet tijdens yoga zorgen ervoor dat je lichaam en geest beter in verbinding met elkaar komen. Door meer in contact te komen met je lichaam, zou je sneller problemen en pijntjes oppikken en leer je beter naar je lichaam te luisteren.

Yoga is niet prestatie gericht, al wordt je er wel leniger van. Tijdens yoga doe je een aantal lichamelijk oefeningen die een positieve invloed hebben op de klieren, gewrichten, spieren, de bloedsomloop etc.

Er zijn vele verschillende soorten yoga. Populaire soorten yoga zijn Hatha yoga, Yin yoga, Bikram yoga, Ashtanga yoga, Power yoga, Vinyasa yoga, Kundalini yoga en Yoga nidra. Heb je één soort yoga geprobeerd en past deze niet bij je? Probeer dan nog een andere soort. De soorten kunnen onderling namelijk verschillend zijn, zo is Kundalini yoga gericht op ademhaling en energie en is power yoga echt een lichamelijk uitdagende vorm van yoga.

Wat is de werking van yoga?

Yoga heeft vele verschillende doeleinden waar bijna iedereen van zou kunnen profiteren.

Hieronder geven we enkele voorbeelden van de werking van yoga:

1. Spieren versterken
2. Lichaamshouding verbeteren
3. Flexibiliteit verbeteren
4. Focus verbeteren
5. Evenwicht en balans verbeteren
6. Emotionele blokkades opheffen
7. Slaap verbeteren
8. Stress verminderen
9. Energie geven
10. Spieren losmaken
11. Rugspieren versterken
12. Bloedsomloop verbeteren
13. Ademhaling verbeteren
14. Ontgift het lichaam
15. Bloeddruk verlagen

Welke soort yoga past het beste bij jou?

Nu weet je voor welke doeleinden yoga kan werken. Maar welke vorm van yoga past het beste bij jou als je bijvoorbeeld yoga wilt doen om je spieren te versterken of juist om je bloeddruk te verlagen? Hieronder bespreken we elk doeleinde van yoga en welke vorm van yoga je hiervoor het beste kunt proberen.

Ook interessant, ons artikel over etherische oliën bij yoga (aroma yoga). 

Spieren versterken

Yoga helpt met het versterken van de spieren. Is het versterken van je spieren een belangrijke werking voor je? Kies dan bijvoorbeeld voor Hatha yoga. Hierbij neem je bepaalde posities voor langere tijd aan waardoor je spieren versterkt worden. Ook Ashtanga yoga, Power yoga en Vinyasa yoga zijn actief en intensief en zeer geschikt om je spieren mee te versterken.

Lichaamshouding verbeteren

Bij yoga is het belangrijk dat je jezelf zo lang mogelijk maakt en dat je rug zo recht mogelijk staan. Heb je een verkeerde lichaamshouding? Dan kan het dus helpen om regelmatig yoga te beoefenen. Sommige oefeningen kun je vervolgens ook eventueel achter je computer doen.

Flexibiliteit verbeteren

Yoga daagt je continu uit om je spieren iets verder te rekken. Je benen nog iets verder te buigen. Je rug nog iets boller te trekken. Door regelmatig yoga te beoefenen wordt je dus steeds flexibeler. Vele vormen van yoga zijn hiervoor geschikt, maar vooral bij Ying yoga ligt de nadruk op het bevorderen van flexibiliteit.

Focus verbeteren

Door elke dag yoga te beoefenen, al is het kort, leef je meer in je lichaam en in het nu. Hierdoor zit je minder in je hoofd en heb je gedurende de dag meer focus.

Evenwicht en balans

Yoga geeft zowel balans in de letterlijke als figuurlijk zin. De oefeningen zorgen ervoor dat je leert je lichaam in evenwicht te houden. Maar daarnaast geeft het ook meer balans tussen lichaam en geest.

Emotionele blokkades opheffen

Hier gelooft de één wel in en de ander niet zo, maar yoga zou helpen om emotionele blokkades op te heffen. Hiervoor kun je het beste kiezen voor een vorm van yoga die meditatief is en veel rustmomenten geeft, zoals Yin yoga, Kundalini yoga of Yoga nidra.

de werking van yoga voordelen doeleinden

Slaap verbeteren

Als je slecht slaapt, omdat je veel in je hoofd zit en piekert kan yoga goed werken. Het zorgt ervoor dat je gedachten loslaat en gewoon even leeft vanuit je lichaam. Ook regelmatig bewegen draagt bij aan een betere nachtrust. Pieker je veel en heb je veel hoofdpijn waardoor je slecht slaapt? Dan is Yoga nidra wat voor jou. Wil je gewoon een pittige sessie die je compleet uitput? Dan kun je Power yoga of Ashtanga yoga proberen.

Stress verminderen

Eigenlijk is de werking van yoga bij stress hetzelfde als we hierboven noemen bij het verbeteren van de nachtrust. Yoga zorgt ervoor dat je gedachten even helemaal loslaat en dat je meer in contact met je lichaam komt. Een andere werking van yoga is dat de bloeddruk verlaagd wordt. Deze punten zorgen ervoor dat je door het regelmatig beoefenen van yoga stress kunt verminderen.

Energie geven

Yoga geeft energie, zowel geestelijk als lichamelijk. Ben je emotioneel uitgeput? Dan heb je waarschijnlijk wat aan de rustgevende werking van Yoga Nidra of Yin yoga. Door de ademhalingsoefeningen tijdens yoga krijgt je lichaam meer zuurstof en dus meer energie. Wil je een lichamelijke energie boost? Ga dan voor een pittige sessie Power yoga of Vinyasa yoga.

Ook interessant, onze artikelen over etherische olie voor een betere nachtrust, bij stress of voor meer energie

Spieren losmaken

Als je last hebt van stijve spieren en deze los wilt maken dan zit je goed met Bikram yoga. Bikram yoga wordt gedaan in een warme ruimte van zo’n veertig graden Celsius. In ongeveer negentig minuten komen 26 oefeningen voorbij. Het maakt vooral de rug en nek goed los. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen intensieve oefeningen bij deze temperaturen volhoudt. Heb je hartproblemen, kies dan liever voor Ashtanga yoga. Ook vrij pittig, maar onder minder warme omstandigheden.

Rugspieren versterken

Een belangrijke werking van yoga is het versterken van de spieren. Zo ook de rugspieren. Door lange tijd in een rechte, uitgestrekte houding te zitten versterk je de rugspieren. Hierdoor zul je ook minder snel rugklachten ervaren.

Bloedsomloop verbeteren

Yoga verbeterd de bloedcirculatie door de vele verschillende oefeningen die er gedaan worden. Gedraaide houdingen geven bepaalde organen een lichte massage waardoor de bloedsomloop gestimuleerd wordt. Bikram yoga heeft een hele positieve werking op de bloedsomloop, al kan deze vorm van yoga voor sommige mensen wel vrij intensief zijn.

Ademhaling verbeteren

Een goede ademhaling is één van de belangrijkste elementen in alle vormen van yoga. Tijdens yoga krijg je opdracht om op een specifieke manier te ademen, waardoor je je longen optimaal gebruikt en meer zuurstof binnenkrijgt.
Wil je jouw ademhaling verbeteren? Dan kun je het beste kiezen voor Hatha yoga of Yoga nidra, deze richten zich veel op ademhaling.

Ontgift het lichaam

Door bepaalde oefeningen tijdens yoga worden je organen gestimuleerd en gemasseerd waardoor je lichaam zichzelf begint te ontgiften. Sommige vormen van yoga richten zich veel op het ontgiften van het lichaam, bijvoorbeeld Kundalini yoga. Je lichaam regelmatig detoxen is een goed idee om te voorkomen dat gifstoffen zichzelf ophopen in jouw lichaam.

Bloeddruk verlagen

Yoga heeft een ontspannende werking waardoor de bloeddruk verlaagd wordt. Ook ademhalingsoefeningen kunnen zorgen voor het verlagen van de bloeddruk. Kies voor een rustgevende vorm van yoga zoals yoga Nidra en kom compleet tot rust. Deze vorm van yoga helpt ook goed bij spanning en angstgevoelens.

Conclusie

Yoga heeft ontzettend veel verschillende werkingen, waaronder het versterken van spieren en je rug en het verminderen van stress en slaapproblemen. Eigenlijk heeft bijna iedereen wel baadt bij yoga. Kies een vorm yoga die het beste bij je past om er nog meer voordeel uit te kunnen halen. 

Recent Content

WIN Rituals producten, etherische oliën en andere prijzen!

Wij verloten elke maand leuke prijzen onder iedereen die ingeschreven staat voor onze mailinglijst.