Wim Hof Ademhaling


wim hof ademhaling ervaring
By DJANDYW, Creative Commons

Je hebt vast wel eens gehoord van Wim Hof, ook wel bekend als de “Iceman”. De Nederlander is wereldwijd bekend om zijn ademhalingstechnieken, veel mensen gebruiken het om zich beter te voelen.

Ook gaan steeds meer mensen dankzij Wim Hof in koud water zitten, of een koude douche nemen. Dit om hun immuunsysteem te versterken.

Wim kwam onder de aandacht omdat hij vaak in ijswater te vinden is, en zonder al te veel kleding in sneeuwachtige omgevingen rondloopt.

In dit artikel ga ik dieper in op de ademhalingstechnieken van Wim Hof. Ook heb ik de techniek zelf uitgeprobeerd en ik deel mijn ervaring met je. 

In dit artikel:

  1. De voordelen
  2. Is het gevaarlijk?
  3. Hoe werkt het?
  4. Mijn ervaring

Disclaimer: Deze ademhalingsoefeningen zijn niet voor iedereen. Lees alle informatie voordat je iets gaat proberen.

Wat zijn de voordelen van Wim Hof ademhaling?

De ademhalingstechniek van Wim Hof brengt vele voordelen met zich mee. Hieronder ga ik je uitleggen waarom je het zou moeten proberen.

  • Het gaat verzuring van spieren tegen.
  • Versterkt je immuunsysteem.
  • Geeft je focus.
  • Je leert om te schakelen tussen inspanning en ontspanning.
  • Laat je lichaam ontzuren.

Koop het boek “De Wim Hof Methode” via Bol.com

Beïnvloeding van je autonome zenuwstelsel

Het autonome zenuwstelsel is op te delen in twee onderdelen. Het sympathische en het parasympathische zenuwstelsel.

Het sympathische deel zorgt ervoor dat je vooruit gaat, het zorgt voor vooruitgang alsof je het gaspedaal intrapt bij een auto.

Met het parasympathische gedeelte trap je op de rem, zo kun je ontspannen en herstellen. Met de ademhalingstechniek van de “Iceman” leer je schakelen tussen deze twee.

Zo kun je na een drukke en stressvolle dag sneller de ontspanning op zoeken, en dus beter herstellen. Zo kun je de volgende dag je volle energie benutten.

Sterk energiesysteem

Wanneer je geen invloed op je zenuwstelsel hebt, verbruik je vaak energie op onnodige momenten. Door in het sympathische zenuwstelsel te blijven hangen, verbruik je tijdens een avondje rust ook energie, en put je jezelf eigenlijk onnodig uit.

Zoals je misschien wel weet ademen wij zuurstof in, en komt het er weer uit als koolstofdioxide. De zuurstof is bedoeld om energie op te wekken, de koolstofdioxide is bedoeld voor het verwijderen van afvalstoffen.

Tijdens dit proces probeert je lichaam de hele tijd in de zone van de optimale waarden te blijven.

Door dagelijkse stress kan onze ademhaling ontregelt worden, de ademhaling wordt onvolledig en onregelmatig. De balans tussen zuurstof en koolstofdioxide is daardoor niet in orde. Omdat er dan teveel koolstofdioxide in het lichaam aanwezig is, wordt de aanmaak van energie minder.

Teveel koolstofdioxide in ons lichaam zorgt voor een lagere zuurgraad in ons lichaam, dit kan ontstekingen veroorzaken. Met de Wim Hof ademhalingstechniek krijg je de perfecte balans tussen zuurstof en koolstofdioxide, zo functioneert jouw energiesysteem stukken beter.

wim hof meditatie ademhaling

Mediteren

Zoals je nu wel hebt begrepen zorgt de ademhalingstechniek voor minder stress, en geeft het je een betere focus. Zo kun je beter ontspannen en herstellen.

Met de ademhalingstechniek van Wim Hof bereik je een staat van diepe ontspanning, deze is te vergelijken met de staat die je kunt bereiken tijdens het mediteren.

Is de Wim Hof ademhaling gevaarlijk?

Wanneer je last hebt van een onderliggende aandoening, zoals Astma of een andere chronische longziekte, is het verstandig om niet te beginnen aan de Wim Hof ademhalingstechniek.

Twijfel je? Neem dan eerst contact op met een arts. Voer de techniek ook altijd uit in een veilige omgeving, terwijl je ligt of zit.

Doe het nooit tijdens het zwemmen, autorijden of bijvoorbeeld in bad, omdat er een kans aanwezig is dat je kan flauwvallen. 

Er zijn in het verleden zelfs al mensen overleden, omdat de ademhalingstechniek op de verkeerde momenten werd gebruikt. 

  • Neem eerst contact op met een arts wanneer je een onderliggende aandoening hebt zoals bijvoorbeeld Astma.
  • Doe de ademhalingstechniek niet in een onveilige situatie, zoals tijdens het autorijden, zwemmen of in bad. Er is namelijk een kans dat je kan flauwvallen.

Daarnaast zijn er mensen die binnen een paar dagen hun adem heel lang in willen kunnen houden onder water. Hierdoor kun je een shallow water black-out krijgen, wat kan leiden tot verdrinking. Ga dus verstandig met de techniek om en laat je bij voorkeur trainen door een instructeur. 

Hoe doe je de Wim Hof ademhalingstechniek?

Voer de ademhalingstechniek niet direct uit, je moet namelijk eerst weten of het wel verstandig voor jou is. Voor mensen met bepaalde onderliggende gezondheidsproblemen kan het namelijk gevaarlijk zijn, zoals we eerder in dit artikel al aangeven.

Ik ga je nu eerst uitleggen hoe je de ademhalingstechniek doet, en waar je rekening mee moet houden. Dit doe ik door middel van de filmpjes van Wim Hof en uitgeschreven, Nederlandse tekst onder de filmpjes.

Het is aan te raden om de techniek aan te leren via een instructeur die gecertificeerd is om de Wim Hof ademhalingstechniek aan te leren.

Geleide instructies voor beginners:
(In Engels, maar is ook beschikbaar in Duits)

De veiligheidsinformatie:

De ademhalingsmethode

Instructies uitgelegd:

1 – Zorg dat je maag leeg is, en voer de techniek altijd uit in een veilige omgeving. Denk aan slaap of woonkamer.

2 – Omdat je door de techniek wel eens licht in je hoofd kan worden, is het aan te raden om de oefening uit te voeren terwijl je ligt.

3 – Adem diep in, gebruik de gehele capaciteit van je longen. Het maakt niet uit of je dit via je neus of mond doet. Het is belangrijk om te weten dat je middenrif ook gebruikt moet worden.

4 – Laat tijdens het uitademen je adem rustig los, forceer het dus niet. Op die manier blijft er altijd een beetje lucht over in je longen. Net zoals bij een ballon die leeg loopt.

5 – Doe dit 30 keer.

6 – Bij de laatste keer adem je nog een keer diep in, en adem je het vervolgens weer helemaal uit.

7 – Stop nu met ademen, en adem pas weer in wanneer je het gevoel krijgt dat je ademhalen moet.

8 – Adem weer diep in wanneer je de prikkel voelt, en houd deze 10 tot 15 seconden vast.

9 – Na het uitademen begin je weer opnieuw, doe dit 2 tot 3 keer.

10 – Ga vervolgens verder waar je mee bezig was, en vervolg je dag. Begin wel rustig, want het kan zijn dat je nog een licht gevoel in je hoofd hebt.

Mijn ervaring

Ik verdiep me al langer in ademhalingstechnieken, dus ik kon niet wachten om dit te proberen. Al heel snel merkte ik dat ik mijn adem langer in kon houden. Ik voel me soms wat licht in mijn hoofd, wat normaal blijkt te zijn. Maar daarna voel ik me heel energiek. Ik heb zelfs tijdens de sneeuwperiode deze winter elke dag 2 minuten in bikini in de sneeuw gelegen!

Ik heb na een paar weken (en al eerder) echt het idee dat ik meer energie en conditie heb en beter presteer tijdens het sporten. Maar dit zou ook een shift in mindset kunnen zijn. Kortom, ik ben enthousiast en wil hier sowieso nog een tijd mee doorgaan. Na het testen van deze techniek ben ik er van overtuigd dat we tot veel meer in staat zijn dan we denken.

Het boek

De meeste filmpjes van Wim Hof zijn in het Engels en gaan de hele wereld over. Wil je liever zijn technieken in een duidelijk, Nederlands verhaal lezen? Dan is het verstandig zijn boek De Wim Hof Methode aan te schaffen. 

Samenvatting:

Wim Hof vertelt op aangrijpende en gepassioneerde wijze in zijn nieuwe boek ‘De Wim Hof Methode’ dat een ijsbad niet alleen goed is voor body en mind, maar óók voor de spirit.

In het nieuwe allesomvattende boek ‘De Wim Hof Methode’ vertelt Wim Hof in eigen woorden zijn verhaal.

Hij schrijft dat een ijsbad goed is voor mind en body, maar óók voor de spirit. Wim Hof is bekend geworden met baden of douchen met ijskoud water. Wim Hof, ook wel The Ice Man genoemd, vertelt in ‘De Wim Hof Methode’ op aangrijpende en gepassioneerde wijze hoe hij deze methode heeft ontwikkeld en over de verbluffende resultaten uit wetenschappelijk onderzoek naar zijn methode.

In ‘De Wim Hof Methode’ leer je hoe je kou, ademhaling en mindset kunt benutten om leiding te nemen over je geest en stofwisseling. Maar de methode van Wim gaat verder dan verbeterde gezondheid of prestaties – het is ook een spiritueel pad om je te verbinden met je innerlijke kracht.

Koop het boek “De Wim Hof Methode” via Bol.com

Recent Posts